اطلاعیه‌ها

اطلاعیەی حزب کومه له کردستان ایران در پی اعدام نوید افکاری

07:17 - 15/9/2020

اطلاعیەی حزب کومه له کردستان ایران در پی اعدام نوید افکاری

قتل‌ های حکومتی را متوقف کنید!

 

متأسفانه علیرغم تلاش‌های خانواده، جامعەی مدنی و ورزشی، فشارهای بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری، جمهوری اسلامی در سحرگاه شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، نوید افکاری را در زندان عادل‌آباد شیراز بدون اطلاع قبلی و به ‌طور ناگهانی یا حتی بدون آنکه حق آخرین دیدار با خانواده را داشته باشد، اعدام کرد.

مورد نوید افکاری مصداق بارز یک قتل حکومتی است. با اشاره به بینی شکستەی وی هنگام دفن شبانه، گمانه‌زنی‌ها در مورد کشته شدن او زیر شکنجه قوت گرفته است.

نوید افکاری ۲۷ ساله که از ورزشکاران شیراز و دارای چندین مقام کشوری در رشتەی کشتی بود، به همراه ۲ تن از برادرانش به اتهام محاربه و قتل یک مأمور امنیتی، در دادگاهی ناعادلانه و بدون مستندات کافی، در پرونده‌ای پر از ابهام محکوم شد.

اجرای این حکم توأم و همزمان با مجموعه‌ای از فشارهای فزاینده در داخل و خارج از مرزها بر پیکرەی ج.ا در تمامی ابعاد و حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و دیپلماتیک است.

به نظر می ‌رسد نظام ج.ا با شروع موج جدیدی از صدور احکام اعدام و اجرای آن، به دنبال ایجاد رعب و وحشت در پی اعتراضات آبان ماه و سرکوب پیش‌هنگام اعتراضاتی است که دیر یا زود به اعتراف کارگزاران حکومتی دگربار فوران می‌کند. این در حالی است که در مدت اخیر، چندین حکم اعدام دیگر از سوی قوەی قضاییه و بنا بر توصیه نهادهای امنیتی صادر شده است.

حزب کومەلە کردستان ایران، ضمن محکوم کردن اعدام نوید افکاری به مثابەی قتل حکومتی و نمود بارز نقض حقوق بشر، مراتب همدردی خود را با دوستان و بستگان نزدیک نوید بخصوص مادر داغدیدە‌اش و برادرانش اعلام می‌دارد.

ما خواهان لغو کامل حکم غیر انسانی اعدام در ایران هستیم و نسبت به آغاز دور جدیدی از اعدام، دستگیری، تهدید، شکنجه و اعتراف گیری اجباری از سوی جمهوری اسلامی که بستر و موجبات رواج نفرت و خشونت در جامعه را بیش ‌از پیش فراهم می‌آورد و اساساً با هدف ایجاد ترس در میان مردم انجام می‌شود، هشدار می‌دهیم.

درعین‌حال یادآور می‌شویم کە در مقابل اعتراضات مردمی، جنبش‌های اجتماعی و مخالفت همگانی، اعمال خشونت حکومتی و سرکوب همیشه برای حکومتیان راهگشا نیست و ادامەی آن چه‌بسا خود به عامل مهمی در فوران خشم پنهان جامعهی به تنگ آمده از ظلم و ستم خواهد بود.

حزب کومەله کردستان ایران

دبیرخانەی کمیته مرکزی

٢٤ شهریورماه ۱۳۹۹ خورشیدی

برابر با ١٤ سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی

 

09:33 - 15/9/2020 بروز شده است.