مقالات

سخنی در مورد ٢٨ مرداد سالگرد فرمان حملە بە کردستان

09:21 - 17/8/2020

​​​​​​​چهل و یک سال پیش، خمینی در ٢٨ مرداد ١٣٥٨ فرمان حملە بە کردستان را صادر کرد.

سیران احمدی

دلایل حملە روشن بود. خمینی سازمانهای سیاسی، مدنی و سندیکاهای کارگری را یکی پس از دیگری منحل می‌کرد، حقوق زنان را سلب، مخالفان را قلع و قمع کرده و درصدد برقراری حکومتی از نوع صدر اسلام بود. تهران تسلیم شده بود آن هم در برابر دیو سیاهی که برای پوشاندن جامە عمل بە کابوسهای خود از هیچ جنایتی پرهیز نمی‌کرد و سایە شوم خود را بە تمام گوشەهای ایران بە جز کردستان کشاندە بود. سازها شکستە، نداها خفە، کتابها خاکستر و امیدها دود شدە بودند. ولی در کردستان که اداره آن در دست احزاب و مردم بود، فعالیت سازمانهای سیاسی و مدنی آزاد بود. کردستان ندای آزادی سر می‌داد، سرود مقاومت می‌نواخت و امیدها اوج گرفتە و بال می‌زدند.

نظام تازە بە قدرت رسیدە اسلامی ایران، بعد از ترفندهای بسیار برای شکاف انداختن میان نیروها و مردم کردستان، یک منطقه آزاد در خاک ایران بە نام کردستان را تحمل نمیکرد. کومەلە و رهبری دور اندیش و آیندەنگر آن قبل از فرمان خمینی، توهمی بە نظام اسلامی نداشتند، از همان ابتدا نظام اسلامی را تهدید بزرگی علیە احزاب چپ و آزادیخواه، جنبشهای دمکراسی خواه، حقوق کارگران و زنان و کل اقشار جامعە ایران ‌دانستە و از طریق رسانەها، متینگها و اطلاعیەهای خود پیامدهای خطرناک سلطە این رژیم را بە اطلاع مردم رساندە بود، و مردم کردستان را از فریبکاری و وقت کشی نظامی بە نام (گفتگو)، آگاه ساختە و شرایط روحی و روانی مردم آزادیخواه کردستان را برای چنین حملەای آمادە کردە بود. سران حکومت اسلامی جواب "نە" بە جمهوری اسلامی را از مردم کردستان بە وضوح شنیدە بودند. همزمان با شروع حملە، پیشمرگهای کومەلە بدون تردید در صف مقدم مقاومت همگام با مردم مبارز کردستان علیە نیروهای رژیم ایستادگی کردند. نوشتە مشهور رهبری آن زمان کومەلە تحت عنوان "خلق کرد در بوتە آزمایش" بعد از اعلام فرمان خمینی منتشر شد. مردم کردستان تنها و بدون پشتیبان و کمک خارجی سربلند از این آزمایش تاریخی بیرون آمدند.

تصاویر اعدامهای پاوە، فرودگاه سنندج، کشتار مردم بیدفاع روستاهای قارنا و قالاتان، جنگ سنندج و دیگر شهرهای کردستان و کوچ تاریخی مردم مریوان، سندی تاریخی بر جنگ نابرابر اما با ارادە راسخ مردم کردستان بود و در همان حال، رشد و بلوغ سیاسی مردم حق طلب این دیار برای دفاع از آزادی، دمکراسی و حقوق ملی خود را گواهی میداد. از سوی دیگر ظلمتی کە زیر بال دیو سیاه جماران شعور و فهم مرکزنشینان روشنفکرنما را تسخیر کردە بود، نمایان میشد. در حالیکه نظام نوپا جامە ظلمت را بر پیکر و جان پاک زنان می‌پیچید و حقوق آنها را سلب می‌کرد، اندیشمندان مرکزنشین تصویر خمینی را در ماە می‌دیدند. مردم آزادیخواە اعم از زن و مرد کردستان در سنگرهای مقاومت آخرین قطرهای خون خود را در دفاع از آزادی، دمکراسی و کرامت انسانی می‌ریختند.  

در این جنگ نابرابر بعد از چند سال نبرد خونین خاک کردستان توسط نیروهای رژیم اسلامی اشغال شد، ولی اندیشە آزادیخواهانه ملت کرد هرگز. بسیاری از رهبران و پیشمرگان را در طول این جنگ و از راه ترور حذف کردند، ولی اهداف آنها کمرنگ نشد.

رژیم توانست راههای ارتباط احزاب و مردم کردستان را مدتی دچار مشکل کند. ولی هرگز نتوانست رابطە عمیق روحی و معنوی مردم و احزابشان را سست کند. تحسنها، تظاهرات و اعتصابات سراسری و اعتراضات چند سال اخیر مردم کردستان گواه این واقعیت بوده و همبستگی محکم مردم کرد با احزاب و رهبران خود را نشان می‌دهند.

کردها در اوج بی تفاوتی مردم ایران و بعضا همگامی با حاکمان، بدست نیروهای سرکوبگر رژیم اسلامی سلاخی شدند. کردستان مورد تبعیض اقتصادی، فرهنگی و ملی قرار گرفت ولی متاسفانە مردم غیر کرد عکس‌العملی از خود نشان ندادند. غافل از اینکە این رژیم تنها دشمن مردم کردستان نیست، بلکە دشمن آزادی، انسانیت، زنان، دمکراسی و حقوق بشر است. اکنون با گذشت بیش از چهار دهه جنایات نظام اسلامی علیه خلق کرد هنوز ادامه دارد.

قابل انکار نیست کە حکومت اسلامی از لحاظ نیرو و امکانات برتری نسبت به نیروهای کردستان داشت کە توانستە بود با دروغ و کتمان حقیقت بخشی از مردم ایران را علیە کردستان بسیج کند، ولی از لحاظ روحی و معنوی برتری از آن خلق کرد بود.

به مرور زمان مردم ایران به هویت واقعی جمهوری اسلامی پی بردند. شعارها و مطالبات ٤٠ سال پیش مردم کردستان بلاخرە پس از گذشت سه دهه در خیابانهای تهران و دیگر شهرهای ایران منعکس شد.

سرکوب و جنایت بیش از این، ناجی جمهوری اسلامی از خطر فروپاشی نخواهد بود. مدتهاست اهداف سیاسی و ایدئولوژی حکومت اسلامی ایران از سوی مردم ایران خط بطلان خوردە است. همین امر گام بزرگی در مسیر مبارزە خلق کرد محسوب می‌شود و بن‌بست سیاسی حکومت اسلامی را نمایان می‌کند

روز رهایی مردم کردستان و ایران از دست استبداد حاکم نزدیک است. طوفان خشم مردم امواج این دریا را خروشان می‌کند. خورشید روز رهایی، یخهای این زمستان سخت را ذوب کردە و نوید بهار آزادی را می‌دهد.

یاد عزیزان جانباختە مبارزە حق طلبانە مردم کردستان گرامی باد.

٢٥ مرداد ١٣٩٩

١٥ اوت ٢٠٢٠

آ.ف 

توجە: ( این مطلب توسط یکی از فعالین حزب از داخل کردستان بدست ما رسیدە)

04:43 - 18/8/2020 بروز شده است.