مقالات

فدرالیسم آلترناتیو مناسب برای حکومت توتالیتر

11:41 - 20/7/2021

آوات محمدی

 

جمهوری اسلامی در طول سالهای حکمرانی بر ایران تمام ویژگی های که حکومت های توتالیتر دارند را اجرا کرده است. قدرت مطلقه در دستان علی خامنه‌ای رهبر ایران می باشد و تمام ساختارها و نهادهای حکومت در کنترل او بوده و همه امور از سیاست داخلی تا سیاست خارجی مستقیما از طرف او اداره شده است.از ویژگی های نظام توتالیتر جمهوری اسلامی به این موارد استناد می کنیم که مردم ایران اجازه فعالیت های مدنی و سیاسی نداشته، نبود آزادی بیان افراد زیادی به خاطر باورها و اعتقاداتشان مورد شکنجه قرار گرفته اند و زندانی شده اند، رعایت نکردن حقوق منشور جهانی حقوق بشر، فقدان استقلال قوای سه گانه، سانسور رسانه ها، تکیه بر نیروی نظامی برای سرکوب مردم، سانسور در تمام ابعاد از جمله رسانه ها، اینترنت و مطبوعات، اقتصاد بسته و محدود شدن آزادی های فردی و جمعی.  

 

بخش زیادی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی از جمله حزب کومله کردستان ایران برای آینده ایران بهترین سیستم حکمرانی را فدرالیسم می دانند زیرا در ایران رفع تبعیض های جنسی، ملی و زبانی موضوع اصلی مبارزه دموکراتیک است. فدرالیسم یکی از راه حل ها برای تمرکز زدایی از حاکمیت متمرکزی است که همه قدرت سیاسی را در دست دارد. فدرالیسم با ایجاد ساختارهای دموکراتیک باعث توسعه سیاسی و شناسایی و قبول اشتراکات فرهنگی و زبانی می شود و موجب کم شدن منازعات ملی می شود. فدرالیسم تنها گزینه و راهی است که ما می توانیم از حقوق کردها، ترکها، بلوچ ها و عرب ها در نظام سیاسی ایران دفاع کنیم. فدرالیسم به معنی تقسیم قدرت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دو سطح ایالتی و مرکز است یعنی قدرت بین دولت مرکزی و دولت ایالتی تقسیم می شود و مردم در اداره امور خود و منطقه خود شرکت می کنند ما در حکومت آینده ایران به این عدم تمرکز نیاز داریم. 

 

از مهمترین ویژگی و اهداف نظام فدرالی بوجود آوردن بسترها و ساختارهای مناسب برای کاهش منازعات و اختلافات و پذیرش وجود تکثر و تنوع گروهای ملی است. به دلیل این تنوع و چند ملیتی بودن ایران باعث شده تا فدرالیسم به عنوان راهی برای اداره مناسب جامعه و زندگی مسالمت آمیز مردم در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد. فدرالیسم مزایای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراهم می کند و باعث می شود روش ها و ابزارهای پیگری خواسته های مردم در چهارچوب نهادهای دموکراتیک قرار بگیرد. حکومت های توتالیتر سیاست سرکوب، نفی، حذف و یکپارچه سازی را اعمال و اجرا می کنند. فدرالیسم سیستم مطلوب برای جوامعی است که تنوعات ملی، جنسی و زبانی دارند. یکی از مشکلات مهم و اساسی که خیلی از کشورهای با آن روبرو هستند چگونگی تقسیم قدرت و مشارکت در حاکمیت است. در کشورهای که از ملیت های مختلف تشکیل شده این مشکل در همه ساختارها و نهادهای حاکمیتی وجود داشته و به نزاع و کشمکش بر سر قدرت، عدم مشارکت مردم و عدم توجه به حقوق اقلیتها مانند زبان و فرهنگ آنها شده. اکثر طرفداران حل مسئله ملیت ها فدرالیسم را یک آلترناتیو مناسب برای حل منازعات ملی، مذهبی، جنسی و زبانی ایران می دانند.

پربازدیدترین