گزارش

بیش از چهل سال از فرمان یورش به كردستان به دستور شخص خمینی میگذرد!

12:00 - 16/8/2020

بیش از چهل سال از فرمان یورش به كردستان به دستور شخص خمینی میگذرد!

كارنامه سیاه این جنایتهای رژیم ارتجاعی درتاریخ ایران، بنام شخص خمینی و دولت موقت ایشان ثبت شده است

بیش از چهل سال از فرمان یورش به كردستان به دستور شخص خمینی میگذرد!

تهیە کنندە: منصور بلوری 

توضیح:

با توجە بە اینکە این مطلب پژوهشی کە توسط آقای منصور بلوری تهیە شدە است، تاریخ بخشی از وقایع کوردستان بویژە زمینەها و تبعات دستور فرمان حملە بە کردستان توسط آیت اللە خمینی در ٢٨ مرداد ١٣٥٨ و رویدادهای متعاقب آنرا بە صورت مستند بازگو کردە است، سایت تشکیلات حزب کومەلە کردستان ایران در خارج از کشور آنرا برای مطالعە خوانندەگان و مراجعەکنندەگان در سایت خود درج میکند.


دولت همزمان با یورش سرتاسری بە کردستان، با در دست گرفتن تمام ارگانهای تبلیغاتی كشور، بویژه  روز ۲۷ مردادماه ۱۳۵۸ {17 اوت 1979} در شهر تهران، به كتابفروشیها و دفاتر جبهه دمكراتیك ملی، فدائیان خلق، دانشگاه، نیروهای سیاسی، جمعیت كردهای مقیم مركز، مراكز كانون وكلا و نویسندگان مستقل ایران و دفاتر روزنامەهای دیگر یورش بردند وآنها را بە آتش كشیدند. كارنامه سیاه این جنایتهای رژیم ارتجاعی درتاریخ ایران، بنام شخص خمینی و دولت موقت ایشان ثبت شده است. بعد از قیام ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ دولت موقت انقلاب از همان اوایل در دست گرفتن قدرت، آخوندها ماموریتی را كه حكومت دیكتاتوری شاه برای سركوب آزادی و دموكراسی و حاكمیت مردم و خلقهای ایران جرئت آنرا نداشت كه به نتیجه برساند، ازهمان آغاز انقلاب، در صدد نابود كردن آن آزادیها ودستاوردهای آزادیخواهان و زحمتكشان وخلقهای ستمدیده برآمدند كه مانند شكوفەهای لاله از خون شهیدان انقلاب و قیام بزرگ مردمی روئیده شده بود. دولت موقت مهندس بازرگان قبل از انتخابات مجلس خبرگان روزنامەهای صدای معاصر و بروسكه كه درتهران بصورت رسمی منتشر میشدند را توقیف كرده و به دفاتر روزنامەهای آیندەگان، چلنگر، پیغام امروز وآهنگرو... یورش بردند. چند روز قبل از فرمان حمله به كردستان، دفاتر بسیاری از سازمانهای سیاسی را به آتش كشیدند تا بتوانند همه راهها و امكاناتی را كه سبب انعكاس حمله ارتش و سپاه پاسداران به كردستان خواهد شد را قطع كرده و در سراسر كشور اختناق و سانسور عمومی برقراركنند. خلق كرد در انقلاب علیه رژیم شاه فعالانه شركت نمودند و شهدای زیادی را در راه آرمانهای دیرینەاش فدا كرده و مبارزان كورد حتی به مقاومت مسلحانه هم علیه ارتش مزدور شاه پرداختند. كردستان ایران، درمدت شش ماه بعد از انقلاب از خودمختاری غیر رسمی برخوردار بود و رهبران كورد و نمایندەگان نیروهای سیاسی چندین بار بصورت رسمی با وزیران دولت موقت درمورد خواستهایی كه از طرف مردم پیشنهاد شده بود به مذاكره نشستند تا از طریق گفتگو و راه حل سیاسی خواستهای عادلانه ملی و مذهبی و اقتصادی ملت كورد را به نتیجه برسانند، اما برای هیات حاكمه ایران كه امكان داشت یك عدالت اجتماعی در ایران برقرارگردد این اوضاع قابل تحمل و بررسی نبود. در تهران مركز ایران، خواست خودمختاری خلقهای ایران به عنوان تجزیه طلبی تلقی می شد تا بهانەای برای سركوب ملتهای تحت ستم داشته باشند. آقای خمینی بجای استفاده از مقام معنوی و اجتماعی خویش درجهت برقراری آزادی وعدالت، راه جنگ افروزی وجنایت وكشتار را درپیش

 گرفت تاجائیكه از طرف دولتها وجامعه بین المللی به عنوان تبهكارترین مرد دوران خود، در آن سالها معرفی شد. در این پژوهش تلاش میكنم از اسناد ومداركی استفاده كنم كه بعضا در روزنامەها و منابع سیاسی و خبری كردها و مقامات دولتی ثبت گریده است تا از این طریق خاطرات وحشتناك و ناخوشایندی را بازگو كنیم كه ملت كورد را، شش ماه بعد ازنابودی پیكرهای شاه گرفتار كشتار و ویرانی و آوارەگی ودرد و رنج كردند.

«چند روزبعد از پیروزی انقلاب، یعنی ۲۸/۱۱/۱۳۵۷ دولت موقت بازرگان، هیئتی ازنمایندەگان دولت را به ریاست آقای داریوش فروهر به شهر مهاباد برای دیدار و مذاكره با ماموستا شیخ عزالدین حسینی ــ كه درمهاباد اقامت داشتند ـ ونیز نمایندەگان شوراهای انقلابی شهرهای كردستان و نیروهای سیاسی كه در آنجا گرد آمده بودند، روانه کرد . از آقای فروهر و همراهانش درشهر مهاباد استقبال باشكوهی به عمل آمد. این هیات ۳ روز در مهاباد سرگرم مذاكره و گفتگو بودند. از طرف نمایندەگان كردستان یك پروژه خودمختاری در۸  ماده شامل خواستهای آن دوران به نمایندەگان دولت عرضه و پیشنهاد شد و آنها قول دادند كه در كابینه دولت بازرگان، این خواستها بررسی وتایید گردد.»

* 1ـ روزنامه اطلاعات و كیهان دوم و پنجم اسفند ماه ١٣٥٧ ص. ص.٢و٥ ـ٢١و٢٤ فوریه 1979

  به دنبال این اقدامات سیاسی درهمه شهرهای كردنشین در اجتماعات و تظاهرات میلیونی مردم كردستان از این پروژه ٨ بندی مهاباد، در آنزمان پشتیبانی مردمی بعمل آوردند. دراین مدت نمایندەگان دولت به كردستان رفت و آمد  میكردند. اما درصدد پیدا كردن ارتباط با افرادی مشكوك بودند، زیرا كردستان از طریق شوراها وكمیتەهای انقلابی اداره می شد.  روز ۲۶و۲۷ اسفند ماه ۱۳۵۷«مارس 1979» رهبران ملی و دینی شهرهای مختلف كردستان درشهر سقز برای گفتگو وتبادل نظر گرد آمدند و یك سند دیگر را آمادە و امضا کردە و برای دفتر خمینی و دولت مهندس بازرگان روانه کردند وبرای بار دوم، خواستهای عادلانه ملت كرد را پیشنهاد كردند. دراین سند آمده است....«1ـ دركار پیش نویس وتدوین قانون اساسی...ایران باید دانشمندان اهل تسنن وتشیع باهم شركت داشته باشند هر قانونی كه اهل تسنن درآن شركت نداشته باشد، بی اعتبار است.

2ـ درتدوین قانون اساسی باید قاطعانه تصریح شود كه همه ملیتهای... ایران ازجمله ملت كرد باید از حقوق متساوی ملی ، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برخوردار باشد و در هیچ موردی، ملتی را امتیاز و برتری برملل دیگر نباشد.

 3 ــ باید سیاست اجتماعی واقتصادی ایران  طوری تنظیم شود كه هرگونه  امتیاز و فاصلەی طبقاتی چه مادی و چه معنوی از میان برداشته شود.... سیدعزالدین حسینی ــ مهاباد ـ احمدمفتی زاده ـ سنندج ــ ملاصالح رحیمی ــ نقده ــ ملارحمان طاهری ــ سردشت ــ قاضی محمد خضری ــ اشنویه ــ ملا ابوبكر شفیعی ــ بوكان ــ شیخ جلال حسینی ـبانه ـحسین علائی ــ سقز ــ نماینده مریوان ـ نماینده قصرشیرین ـملا محمدربیعی ـ كرمانشاه ـ نماینده قروه ـ ملا عبدالله محمدی ـ سقز ــ»

*2 ـروزنامه های آینده گان، اطلاعات، كیهان ٢٨ .١٢. ٥٨ ص.ص.١ و٢و٣ «18مارس 1979»

در پی این اقدام سیاسی كه بسیار بجا بود وهنوز اجتماع روحانیون كردستان ادامه داشت، یك جنگ خونین به مردم كردستان تحمیل شد و روز ۲۷ اسفند ماه ۱۳۵۷ از پادگان لشکر ۲۸ كردستان به شهر سنندج یورش آوردند، كه دهها نفرشهید و صدها نفر مجروح شدند. ستاد ارتش در تهران روز بعد، مردم سنندج را ضد انقلاب خواند وآنها را تهدید به شدیدترین مجازات كرد. در دومین روز جنگ ماموستا شیخ عزالدین از طریق رادیو سنندج خواهان قطع فوری این درگیریها گردید، و آقای صدیق كمانگر سخنگوی شورای موقت سنندج در نامەای به آقای خمینی نوشت: «این درگیری مسلحانه ازطریق صفدری نماینده دولت و  پادگان سنندج تحمیل شده است» درپی این اوضاع ، آیت الله طالقانی د ر راس یك هیئت دولتی از تهران به سنندج اعزام شد و با نمایندەگان كردستان برای تشكیل شورای ۱۱ نفری شهر، به توافق رسیدند و اوضاع سنندج  آرام شد .

*3 ـ روزنامه كیهان واطلاعات ٢٩ اسفند ماه ١٣٥٧ و ٦ فروردین ماه ١٣٥٨ ص.ص١و٢و٦   

 هنوز مذاكرات در كردستان ادامه داشت كه طی جنگ تحمیلی به خلق تركمن صحرا ، صدها نفركشته و مجروح شدند. نیروهای ارتش و سپاه پاسداران به شهر گنبد كاووس یورش آوردند و دفاتر نیروهای سیاسی تركمن صحرا را تسخیر نمودند و در آنجا هم كشتاری خونین برپا كردند. درتاریخ ۳۱ فروردین ماه ۱۳۵۸ كه این وقایع خونین اذهان را هنوز مشغول كرده بود، یك جنگ برادركشی درشهر نقده میان كورد وآذری راه انداختند، این جنگ در آغاز سخنرانی د.عبدالرحمان قاسملو از میدان ورزشی به داخل شهر كشیده شد و بیش از یك هفته ادامه داشت و صدها نفر از طرفین در خاك و خون غلطلیدند. خانەها و مغازەهای بسیاری به آتش كشیدە شد. پاسداران ملاحسنی و نیروهای ارتش با تمام قدرت محلات كردنشین را قتل عام وغارت كردند. به همین جهت عده زیادی از كردها مجبورشدند كه شهر نقده را ترك كنند. آنها ماهها درشهرهای دیگر كردنشین آواره شدند. رادیو تلویزیون و مطبوعات مركز، اخبار مناطق كردنشین را برخلاف واقعیات منتشر میكرند و این بیشتر از هر چیز ملت كورد را نسبت به حكومت موقت، بدبین تر میكرد، اما با وجود اینها، در ادامه اقدامات سیاسی كردها، «روز ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ ماموستا شیخ عزالدین در راس یك هیئت بلند پایه كردستان به تهران رفتند. دعوت از جانب وزیر كشور برای دیدار و گفتگو با آیت اله خمینی و مهندس بازرگان و مقامات دیگر حكومتی بعمل آمده بود.

»*4ـ روزنامه كیهان ۲۳ اردبهشت ۱۳۵۸ ص. ۳

آنها خواستار به رسمیت شناختن حقوق كردها ونیز حقوق متساوی جامعه اهل تسنن شده بودند. قبلا هیئتی از حزب دمكرات كردستان به ریاست  د. قاسملو برای توضیح جنگ برادركشی درنقده ، در قم با شریعتمداری دیدار كرده بود .

*5 ـ مصاحبه دكتر قاسملو با روزنامه كیهان ۲۰ اردبهشت ۱۳۵۸ ص. ۶

بر خلاف تمام تلاشهای سیاسی رهبران و نیروهای مختلف كردستان، مقامات كشوری تبلیغات وسیع جنگ افروزی عصبی علیه خلقهای ایران بویژه كردها را راه انداختند و اخبار استانهای كردنشین را كه اكثرا به وسیله شوراهای منتخب كردها اداره می شدند ، سانسور می كردند. روز ۲۲و۲۳ تیر ماه ، درهمه شهرهای كردستان، تظاهرات آرام و سیاسی مردم، علیه سیاست تشنج و سانسور وجعل اخبار و دروغ پردازیهای رژیم برپاشد.اما نیروی سپاه پاسداران در شهر مریوان بر روی تظاهركنندەگان آتش گشودند كه به درگیری مسلحانه تمام عیار كشیده شد. تلفات آنروز ۲۴ كشته و۴۰ مجروح بود. تا جائیكه هواپیماهای جنگی نیز برای ارعاب مردم به گفته فرمانده پادگان لشكر۲۸ كردستان ، برفراز شهرها به مانور نظامی پرداختند.)

 *6 ـ روزنامه كیهان ٢٤ تیرماه ١٣٥٨ ص.١و٣  

بدنبال این درگیریها اكثریت مردم مریوان به عنوان اعتراض شهر را ترك كردند كه به كوچ سیاسی منطقه مریوان مشهور است و مورد پشتیبانی مردم شهرهای دیگر قرار گرفت. مردم مریوان بعد از مدتی آوارەگی به شرطی به شهر باز گشتند كه امنیت و حفاظت شهر در اختیار نیروهای مردمی و محلی باشد.

*7ـ اطلاعیه دكترشكیبا استاندار كردستان درمورد توافقنامه دولت و شورای شهر مریوان روزنامه كیهان ١١مرداد ماه 1١٣٥٨ص.١٢ ـ 2اوت 79 

هنوز مسئله بحران مریوان سپری نشده بود كه ارتش و پاسداران به سرپرستی چمران مامور سركوب مردم پاوه شدند. كردهای آن سامان می خواستند كه امور منطقه از جانب نمایندەهای خود آنها اداره شود و مخالف مستقر شدن ارتش و پاسداران در این مناطق بودند. این خواست مشروع همه مردم منطقه بود. لازم به یادآوری است روز۱۲مرداد ماه  ۱۳۵۸ انتخابات مجلس خبرگان درایران برگذار شد. این انتخابات به غیر از استان كردستان و اورامانات، درهمه جا بصورت آرام برگزارشد، بنظر میرسید در میان كاندیداهای این مناطق كه آقایان محترم، صارم الدین صادق وزیری ،شیخ جلال حسینی، یوسف اردلان، بهروز سلیمانی وحسن خلیقی و....به پارلمان ایران راه پیدا كنند و برای پارلمانتارهای آخوندی دردسری پیدا میشد. روز۲۸ مرداد ماه ۵۸، خمینی در یك اعلامیه ناگهانی و جنگ افروزانه به ارتش ایران فرمان داد كه با تمام قوای نظامی، توپ و تانك به شهر پاوه یورش كنند. متن اعلامیه چنین است :

«از اطراف ایران گروههای مختلف ارتش و پاسداران و مردم غیرتمند تقاضا كردەاند من دستور بدهم به سوی پاوه رفته، غائله را خنثی كنند. من از آنان تشكر می كنم و بدولت و ارتش و ژاندارمری اخطار میكنم، اگر با توپها و تانكها و قوای مسلح تا ۲۴  ساعت دیگر حركت بسوی پاوه نشود، من همه را مسئول میدانم. من به عنوان ریاست كل قوا بە رئیس ستاد ارتش دستور میدهم كه فورا با تجهیزات كامل عازم منطقه شوند و به تمام پادگانهای ارتش و ژاندامری دستور میدهم كه بی انتظار دستور دیگر و بدون فوت وقت با تمام تجهیزات بسوی پاوه حركت كنند و بە دولت دستور میدهم وسایل حركت پاسداران را فورا فراهم كند. تا دستور ثانوی، من مسئول این كشتار وحشیانه را قوای انتظامی میدانم و در صورتیكه تخلف از این دستور نمایند با آنان عمل انقلابی میكنم . مكرر ازمنطقه اطلاع میدهند كه دولت و ارتش كاری انجام ندادەاند، اگر تا  ۲۴ ساعت دیگر عمل مثبت انجام نگیرد، سران ارتش و ژاندارمری را مسئول می دانم.

روح الله الموسوی الخمینی ۲۷ مرداد ۵۸»

*8ـ روزنامه های كیهان و اطلاعات و....ص ١و٢ شنبه ۲۷ مردادماه ۱۳۵۸ شماره ویژە.

چه كسانی، به گفته خمینی از او تقاضا كرده بودند كه فورا به عنوان فرمانده كل قوا این فرمان را صادر كند؟!! آنهم به منطقه كوهستانی پاوه كه مردم آن سامان به خاطر ظلم وستم حكومت های گذشته، هماهنگ و متحد ویكپارچه شده بودند كه از حقوق خود دفاع كنند، این گروههای مختلف غیر از نزدیكانش از قبیل چمران و ابوشریف سركوبگر كه در گردنه كوهستانی پلنگان در محاصره پیشمرگان قهرمان قرار گرفته بودند، كسی دیگر نبودند. این تنها یك دروغ و حیله آخوندهای مرتجع بود، زیر آنها ازهمان ماههای اوایل انقلاب نمیخواستند مسئله آزادی و مردم سالاری و حقوق خلقهای ایران را قبول كنند. ماموستا شیخ عزالدین حسینی وجمعیت كردهای مقیم تهران، حزب دمكرات كردستان، شورای هماهنگی جمعیتهای كردستان، كانون وكلای ایران و بسیاری از نیروهای سیاسی قبلا هشدار داده بودند كه دخالت نظامی دركردستان، موجب قتل عام مردم آن سامان خواهد شد و مردم كردستان، همیشه خواهان راه حل سیاسی هستند. بعد از این فرمان جنگ افروزانه، عصر روز ۲٨ مرداد ماه نمایندەگان مجلس خبرگان، شامل ۷۴ نفر در قم با آقای خمینی ملاقات كردند. او در گفتار جاهلانەاش حتی همه پرنسیبهای اخلاقی و دینی را بعنوان یک روحانی كه با نماینده گان مجلس سخن می گوید زیر پا گذاشته و می گوید !! «.. مرزها را آزاد كردند، قلمهارا آزاد كردند، گفتار را آزاد كردند، احزاب را آزاد كردند، به خیال اینكه اینها یك مردمی هستند .... اینها خرابكارند، دیگر با این اشخاص نمی شود با ملایمت رفتار كرد.... اینها یك جمعیت خرابكار هستند یك جمعیت فاسد هستند، اینها را ما نمی توانیم كه بگذاریم كه هركاری كه دلشان می خواهد بكنند. حالا هم اعتراض كرده اند كه خود شماها دارید این كارها را میكنید نظیرآنها كه پریروز و چند روز پیش آن خرابكاری را كردند... خودشان ایجاد غائله میكنند بعد گردن مردم میگذارند. حالا هم در روزنامەها دیدم كه آن عزالدین حسینی فاسد و همین قاسملو فاسد كه لابد اینجا نیست می گویند كه خود پاسدارها آمدند مردم را به این وضع درآوردند. درصورتیكه سر پاسدارها را بریدند، بچه ها را چه ها كه نكردند، یكچنین مردمی هستند ...با اینها باید باشدت رفتار كرد و با شدت رفتار می كنیم ..»

رادیوتلویزیون تهران ساعت ۲۰ روز۲۷. ۵. ١٣٥٨ اصل متن از نوار پیاده شد. و نیز

 *9 ـ روزنامه كیهان و اطلاعات ص .ص . ٢، ۲۸ مردادماه ۱۳۵۸ ( 17 اوت 1979 )

سخنرانی امروز آخوند خمینی ساعت ۲۰ از رادیو تلویزیون سراسری كشور پخش گردید كه باعث خشم عمومی مردم شهرها و روستاهای كردنشین گردید. درهمان ساعات پخش سخنرانی رادیوهای دولتی به تبلیغات علیه ماموستا شیخ عزالدین و پیشمرگان كردستان كه از آرمانهای خلق كرد دفاع می كردند و نیز حزب دمكرات و حزب کومله و دیگر احزاب دیگر كه مدافع حق تعیین سرنوشت كردها بودند، پرداختند. در همین هنگام، كه بعد از إفطار شب رمضان بود مردم شهرهای كردستان به خیابانها آمدند وعلیه دشنامهای خمینی و... تظاهرات سراسری راه انداختند. آنها شعارهایی به طرفداری از ماموستا شیخ عزالدین و پیشمرگان و نیروهای سیاسی كردستان سر دادند  و تبلیغات خمینی و دولت موقت را دروغ محض خواندند. به دنبال این تظاهرات كه در بسیاری از شهرها و روستاها تا نیمه شب ادامه داشت، باز هم ماموستا شیخ عزالدین مردم شهرها را به آرامش دعوت نمود. اما بعد از این تحریكات جنگ افروزانه علیه مردم كردستان،  نیروهای سركوبگر، ساعت۲و۴۰ دقیقه بامداد، روز۲۸  مرداد ماه ۱۱ نفر از جوانان شهر پاوه را بدون هیچ محاكمەای تیرباران و اعدام كردند. تصویر این اعدامها در اثر هوشیاری روزنامه نگاران درمطبوعات داخلی وخارجی آنروزها ثبت گردید.

 *10 ـ روزنامه اطلاعات وكیهان ٢٨ مردادماه ١٣٥٨ ( 19 اوت 1979 ) ص.ص .١و٢و٣ ..

در ساعات نیمه شب ، هواپیماهای جنگی بدون هیج بهانەای برفراز شهرهای كردستان بویژه  شهر سنندج به مانورنظامی و شكستن دیوار صوتی، به پرواز درآمدند. امروز ظهر خمینی دیوانەوار باز هم در یك اطلاعیه فرمان داد كه نیروهای ارتش برای نجات زنان كورد به سنندج یورش بیاورند. اما استاندار كردستان د.شكیبا فورا و بعدها مهندس بازرگان و داریوش فروهر آنرا تكذیب كردند .

 ــ 2 تصویر زیر بریده روزنامەهای كیهان و اطلاعات است كه روز ۲۸ مردادما ۵۸ چاپ شد. سمت راست به ترتیب د.چمران، ابوشریف ، ماموستا شیخ عزالدین، د.قاسملو ... تصویرچپ شامل نماینده گان مجلس خبرگان درقم كه خمینی برای آنها صحبت میكند.

ـــ خمینی دراعلامیه اش می نویسد :!!! الساعه خبر رسید كه در سنندج ، ..... ارتشی ها و سازمانهای آنانرا محاصره كردەاند و اگر تا نیم ساعت دیگر نرسند، اسلحەها را می برند. و از مسجد سنندج بما خبر دادەاند كه حزب دمكرات، زنهای ما را به گروگان بردەاند .اكیدا به كلیه نیروهای انتظامی دستور میدهم، كه به پادگانهای مراكز ابلاغ كنند كه به قدر كافی بطرف سنندج حركت كنند و با شدت اشرار را سركوب نمایند. پاسداران انقلاب در هر محل كه هستند بمقدار كافی بطرف سنندج  و تمام كردستان، باپل هوایی بسیج شوند و با شدت تمام، اشرار را سركوب نمایند. تاخیر ولو بقدر یك ساعت تخلف از وظیفه و بشدت تعقیب میشود از ملت ایران میخواهم كه مراقب باشند هر یك از مامورین تخلف كردند فورا اطلاع دهند. من انتظار دارم كه تا نیم ساعت دیگر ازقوای انتظامی، بمن خبر بسیج عمومی برسد.

 والسلام ۲۸ مردادماه  ۵۸  روح اله موسوی ال خمینی»

*11 ـ روزنامه كیهان ٢٩ مرداد ماه ١٣٥٨ص. ٣

درمورد شایعه ربودن زنان سنندج، خبرگزاری رسمی پارس از سنندج اعلام كرد کە ربودن زنان سنندج  بهیچ وجه صحت ندارد و از سوی مسجد جامع سنندج در این مورد تكذیب شده است.... فرمان خمینی علیه خلق ما در كردستان حتی از دیدگاه بعضی از مسئولان حكومتی آنزمان هم، یك اقدام خودسرانه و آشوبگرانه بود و بدون هیچ مشورتی با آگاهان دولتی در امور كردستان صورت گرفت. د.شكیبا استاندار كردستان گفت، امروز وضع سنندج آرام است چرا در این مورد از من سئوال نكرده اید؟ آقای داریوش فروهر هم بعد از تلگرام اعتراض آمیز ماموستا شیخ عزالدین علیه این جنگ افروزی، به خود جسارت داد که بگوید به امام اخبار جعل و دروغ رسیده است. آقای شریعتمداری ، جبهه ملی، كانون وكلای ایران وجمعیت كردهای مركز وجبهه دمكراتیك، خواستار قطع فوری جنگ كردستان و مذاكراه با نمایندگان كورد شدند. اما هیات حاكمه جنگ افروز بە این اقدامات ونظرات سیاسی هیچگونه توجهی ننمود. در مقابل این بسیج عمومی و سراسری،  مردم كردستان و پیشمرگانش به همراه همه نیروهای سیاسی موجود دركردستان علیرغم هیچ گونه آمادگی وتجربه كامل نظامی، تصمیم به یك مقاومت قهرمانانه و عادلانه گرفتند، و اقدام به كنترل و بازدید بسیاری ازجادەهای اصلی و فرعی شهر و روستا دراستانهای كردنشین كردند. ملت كورد، این جنگ تحمیلی ناخواسته را به هیچ عنوان نمی خواست و درمقابل آن از یك اتحاد و همبستگی برادرانه در همه كردستان برخوردار شد و با روحیه انقلابی علیرغم همه تلاشهای تفرقه اندازانە نیروهای سركوبگر و اشغالگر كه از مناطق خارج ازكردستان بسیج شده بودند، به پشتیبانی از پیشمرگەهای قهرمان پرداختند و از امروز بمدت ٣ ماه جنبش مقاومت و انتفاضه عمومی و پرخروش انقلابی دركردستان شكل گرفت. ازطرف دیگر لشكرهای ارتش و پاسداران و بسیج عمومی از مناطق مختلف ایران از طریق هوا و زمین به استان كردستان و شهرهای دیگر یورش آوردند. دولت موقت هم بصورت رسمی از داوطلبان شیعه، دعوت كرد كه در سركوب مردم كردستان شركت كنند. نیروهای مسلح هنگام یورش كوركورانه به هرجایی تیراندازی می كردند، آنها حتی بسوی سنگ و درختان ودروازەهای مردم و...آتش گشودند. روز ۲۸ مرداد ماه از طرف خمینی، خلخالی برای قتل عام دسته جمعی به كردستان اعزام شد و شروع  به اعدامهای جنایتكارانه كردها نمود و كردستان را با هواپیماهای جنگی و هلیكوپترهای كبری بمباران كردند. همزمان با این تهاجم سراسری به كردستان ، روز ۲۹ مرداد ماه آذری قمی درتهران، دستور توقیف ۲۲ روزنامه دیگر را صادر كرد. ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه كردهای مقیم آلمان وسوئد به عنوان اعتراض به دخالت ارتش دركردستان در سفارتخانەهای آن كشورها به تحصن واعتراض پرداختند

 *12 ـ روزنامه های كیهان واطلاعات ٢٨ و٢٩ مردادماه ١٣٥٨ 19 و 20 اوت  ١٩٧٩

دستگاههای تبلیغاتی ، بویژه روزنامەهای اطلاعات، كیهان، بامداد امروز و...گزارشات و مطالبشان را در مورد كردستان بدین شیوه پخش میكردند :

«۱۱ تن ازمهاجمان تیرباران شدند. غائله پاوه با سركوب مهاجمان پایان یافت.۵۰ تا۶۰ پاسدار شهید  و بیش از ٣٠٠ مهاجم كشته شدند. مرزها به روی مهاجمان فراری بسته شد. امنیت به كردستان بازگشت و هواپیماها دیشب دیوار صوتی سنندج را شكستند. آیت اله منتظری گفت: حوادث كردستان عكس العمل شكست امپریالیسم و صهیونیسم است. مردم سراسر كشور آمادگی خود را

برای سركوب اشرار در كردستان اعلام كردند. خلخالی به ــ فرمان امام ــ به كردستان اعزام شد. خبرگزاری پارس از سنندج شایعه ربودن زنان در سنندج را تكذیب كرد.٢٢ روزنامه و مجله در تهران توقیف شد. امام: سركردگان خائن را دستگیر كنید.»

*13ـ روزنامەهای كیهان واطلاعات ۲۸ و ۲۹ مرداد ماه ۱۳۵۸ ص.ص.اول 19و20اوت 79

 این بخشی از تبلیغات سران حكومت جمهوری اسلامی ایران بود كه علیه مردم كردستان در آنزمان تبلیغ میكردند، اما برای طرف مقابل یعنی رهبران كورد راههای انعكاس اخبار كردستان تنها به صورت محدود آن هم از طریق خبرنگارانی بود كه این جنگ و سركوب وخونریزی و حشتناك را مردود میدانستد وجنبش خلق كرد را شكل داده، و از آن دفاع و پشتیبانی كرده و بویژه اخبار دروغین را نفرین كنند. امروز ۲۹ .۵. ۱۳۵۸ ش نیروهای ارتشی و پاسداران و بسیج بعد از درگیریهایی در مناطق مختلف شهرسنندج توانستند محلەهای مختلفی از شهر را به تصرف خود درآورند. آنها عده بیشماری از مردم و جوانان را دستگیر میكنند. از طرف دیگر آقای احمد مفتی زاده طی اطلاعیه ای كه منتشر كرد از آمدن نیروهای اشغالگر نظامی پشتیبانی میكند. و عهد و پیمان خود را با آقای خمینی تازه میكند این درحالی است كه هموطنان كرد و جامعه اهل تسنن مورد كینه و غضب آقای پیرش قرار گرفته اند. سالها بعد او هم به سزای پاداش نیت واعمال صالحانەاش گرفتار شد و درسلولهای زندان فرسوده شد.!!

بامداد روز ۵.۲۹. ۵۸ بار دیگر۷ تن ازمردان شهر پاوه  بدون محاكمه در محوطه زندان دزل آباد به نامهای، حاجی افراسیاب، عبدال وهاب ملك شاهی، عمادالدین ناصری، عبدالكریم كریمی ، محمد نقشبندی، عزیزمراد، مراد ذوالفقاری ، تیرباران شدند.

*14 ـ روزنامه كیهان ۳۰ مرداد ماه ۱۳۵۸ ص.ص.١و٣ ( 21 اوت 1979 )

روزنامه كیهان چاپ دوم روز ۳۰ مرداد ماه درصفحه دوم بازهم خبر ۹ نفر دیگر از تیرباران شدەگان پاوه را كه در ساعت ۶ بامداد به اصطلاح درمحل كشته شدن پاسداران، به فرمان خلخالی كه از طرف آقای خمینی فرستاده شده، به چاپ رسانده است. اسامی آنها عبارتند از: بهمن عزتی، ابوقاسم سرداری، حامد امینی ، عباس كریمی، عبداله زارعی، محمد حیدری، علی شهباز، بهادین شیرین، حبیب چراغی، فیض الدین ضیائی،  خلخالی جنایتكار،همانند اویسی جلاد شاه در كردستان كشتارگاه برپا میكند.

امروز۳۰ مرداد ماه درگیریهای شدیدی دربخش جنوبی استان كردستان ونیز در جبهه دریاچه ارومیه روی داد. این درگیریها بویژه به گزارش خبرنگار كیهان دراطراف شهرهای بیجار، میاندواب، ارومیه وكرمانشاه روی داده است كه در آن از تلفات ۱۴ پاسدار و۷۵ مهاجم ــ یعنی كردها ــ خبر دادەاند. هدف نیروهای رژیم از این تهاجمات تسخیر شهرهای سقز، مهاباد و بانه بود كه نیروهای پیشمرگ در آنجا سازماندهی شده بودند. نیروهای سركوبگر و اشغالگر ارتش و پاسداران بعدازظهر امروز در كوهها و تپەهای اطراف سقز با مقاومت شدید پیشمرگان و مردم خشمگین روبرو شدند این مقاومت بمدت ۵ روز ادامه داشت مردم سقز و روستاهای آن در این دفاع عادلانه حماسەهای بزرگی از خود نشان دادند كه در تاریخ مبارزاتشان ثبت گردیده است و این  برعهده محققان ورزیده است كه در این باره  پژوهش كنند. به گزارش خبرنگار بی بی سی روز ۱ شهریور ماه:«شیخ عزالدین حسینی دراعلامیه ای بمناسبت عید رمضان نیروهای دولتی را متهم به كشتار كردها و اعدام گروههای غیر نظامی كرده است و آنها را به مقاومت و اتحاد عمومی تشویق و دعوت كرده است.» از طرف دیگر دكتر قاسملو رهبرحزب دمكرات كردستان به خبرنگار رویتر گفته است :«كه آماده مذاكره با مقامات دولتی است، اما مقامات دولتی به این پیشنهاد اعتنائی ندارند.» همچنین خبرگزاری فرانسه درتهران گفته است: «كه كردهای مقیم مركز اعلام كردند كه تماسهائی برای عادی ساختن اوضاع در مناطق كردنشین بین مقامات دولتی و كردها صورت گرفته است.»

 * 15 ـ روزنامه كیهان  ۳ شهریورماه ۱۳۵۸ ص. 2 ( 25 اوت 1979)

اما دادستان كل انقلاب آذری قمی دستور داد كه: «شیخ عزالدین حسینی، متین دفتری، مرزبان و قاسملو تحت تعقیب قرار گیرند »

*اطلاعات  ۳۱مردادماه  ۱۳۵۸ص.1

در ادامه ۵ روز جنگ خانمانسوز درشهر سقز، ارتشیان و پاسداران با سلاحهای سنگین از زمین و هوا مناطق مسكونی شهر را بمباران كردند و خسارات فراوانی به مردم وارد آمد. بنابه گزارش رئیس ستاد ارتش درچند روز گذشته یك هواپیمای جنگی و۳ فروند هلیكوپتر در سقز و سنندج سقوط كردەاند. قبلا یك هواپیما و ۲ هلیكوپتر كبری در گردنەهای كوهستانی پاوه سقوط كرده بودند

 *16 ـ گزارش فرمانده ستاد ارتش.

 بنابه گزارش خبرگزاریهای داخلی وخارجی كه در *17 ـ روزنامه های كیهان واطلاعات ٤ شهریور ٥٨  هم چاپ شدە است:  ساعت ١٨و٣٠ دقیقه روز ٣ شهریور ماه ١٣٥٨ ـ یك روز بعد از عید رمضان ـ ٩ نفر دیگر درشهر مریوان تیرباران شدند و نمایندگان دولت جمهوری اسلامی تهران، برای تحویل این شهدای كورد به خانوادهایشان بە اتهام خائن و وطن فروش، خواستار پول وهدیه شدند. اسامی اعدام شدەگان مریوان عبارتنداز:1  ـ حسین مصطفی سلطانی 2 ـ امین مصطفی سلطانی 3 ـ احمد پیرخضری 4 ـ حسین پیرخضری 5 ـ فایق عزیزی (عضوشورای شهرمریوان) 6 ـ علی داستان ( پیشمرگه اتحادیه میهنی كردستان) 7 ـ بهمن اخضری (فیلمبردار)8 ـ جلال نسیمی9  ـ احمد قادرزاده اهل درنگه. درهمین روز روحانی نامدار،آقای شیخ الاسلامی از مریوان و جمعی دیگر از مردان كردستان، به استان خراسان تبعید گردیدند. بعد از ۵ روز مقاومت دلیرانه و حماسه انگیز، شهر سقز عصر روز جمعه ۲ شهریورماه ۱۳۵۸(24 اوت 1979) ستونهای ارتش و پاسداران شامل دهها تانك و صدها خودرو به پشتیبانی هواپیماها وهلیكوپترهای جنگی، توانستند دروازه مقاومت مردم مسلح و پیشمرگان كه شامل همه نیروهای جنبش مقاومت بودند را بشكنند و از پل شهرعبوركنند. هرچند پیشمرگها برای دفاع از جان مردم به كوههای اطراف عقب نشینی كردند، اما قیام و مقاومت روزهای بعد درشهر سقز غرور و شخصیت معنویشان را در تاریخ مبارزات، به اثبات رساند. فانتومهای جنگی از همان روزهای آغاز یورش، مناطق مسكونی و كوههای اطراف و رودخانه سقز را بمباران كردند و تلفات فراوانی به مردم و نیز به حیوانات و كشاورزی و طبیعت زیبای كردستان ، وارد كردند و زنان بویژە مادران را مجددا به گریه و زاری انداختند. ستاد ارتش در یك اطلاعیه تا ٢٤ ساعت به مردم فرصت داد كه سلاحهای خود را تسلیم كنند.

 * 18 ـ روزنامه كیهان ٣ شهریور ١٣٥٨ ص.1و3 (25 اوت 1979 )

 رادیو لندن درگزارش شامگاهی روز٢٦  اوت ٧٩ گفت: «نیروهای دولتی، شهر سقز را در كردستان بعد از نبردهای چند روز گذشته تصرف كردند. نیروهای دولتی اكنون بسوی شهر نبرد خیز مهاباد در حركت هستند. یك واحد زرهی به ٣٥ كیلومتری مهاباد رسیده است و در انتظار پیوستن گروههای امدادی هستند قبلا به نیروهای كرد التیماتوم داده شده كه مهاباد را تخلیه كنند و در غیر اینصورت نیروهای آنها را درهم خواهند شكست، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش شده كه مهاباد آرام است و مغازەها و بازار طبق معمول باز هستند. پس از سقوط شهر سقز عده زیادی از كردها به تپەهای اطراف شهر گریختند. كردها اعلام كرده اند كه درمقابل هر اعدامی یك پاسدار انقلاب را خواهند كشت.»

 * 19 ـ كیهان ٥ شهریور ٥٨ ص.12 (26 .اوت 1979)

رادیو لندن در گزارش دیگر روز٢٥ اوت٧٩ میگوید: «خبرگزاری رویتر از غرب ایران گزارش میدهد كه ستون امداددی  ارتش به سقز رسیده است و گفته شده كه خط دفاعی كردها را برای ورود به شهر و پادگان محاصره شده، شكسته است. سخنگوی كردها گفته است كه زدوخورد بیشتری در شهر سقز جریان دارد. كردها میگویند كه ستون امدادی ارتش دیروز وارد سقز شد اما آنها ۳ تانك از ۷ تانك آنها را از كار انداخته اند. خبرگزاری رویترمی گوید برخلاف آنچه گزارش شده بود كه شهر بانه در ۶۰ كیلومتری سقز بدست نیروهای دولتی افتاده است این شهر هنوز دردست افراد كورد است و به عنوان ستاد فرماندهی شیخ عزالدین حسینی درآمده است. شیخ عزالدین حسینی رهبر كردها در مصاحبەای گفت كه با رژیم مذهبی تهران و قم مذاكره نخواهد كرد و تنها با نمایندەگان سیاسی حاضر به مذاكره است .»

* 20 ـ روزنامه كیهان ٤ شهریور ٥٨ ص . ١٢ (25 اوت 79 )

آنچه مسلم است اینكه در جریان یورش هزاران پاسدار و نیروهای ارتشی و حتی افراد داوطلب از شهرهای مختلف ایران و تبلیغات دروغین آخوندهای شیعه در رادیو وتلویزیونها، این مجال از كردها، سلب شده بود كه اخبار راستین رامنعكس كنند.از طرف دیگر، نیروهای كردستان هم برنامه همكاری مشتركی نداشتند كه جنبش مقاومت بهترسازماندهی شود. قبل از ورود ماموستا شیخ عزالدین به شهربانه، آقای شیخ جلال حسینی رئیس شورای شهر، نیروهای پادگان ژاندارمری را خلع سلاح می كنند، كه به گفته فرمانده پادگان سقز ۲۴۰ نفر بودند ومقاومت قهرمانانه چند روزه كوهستانهای بانه را سازماندهی میكند. درهمین روزها ـ روز ۷ یا ۸ شهریورـ به دعوت ماموستا شیخ عزالدین ، نمایندگان نیروهای سیاسی كه درمیان آنها آقایان دكتر رحمان قاسملو و مهندس فواد مصطفی سلطانی و نماینده فدائیان و اعضای شورای شهر بانه بودند در منزل شیخ جلال حسینی، اجتماعی برای همكاری یك پروژه مشترك برگزار كردند. اما نیروهای سیاسی به توافق اصولی نرسیدند ونماینده حزب دمكرات گفت: كه آنها از مهاباد با تمام قدرت دفاع میكنند. نمایندەای از شورای اجتماعی بانه به د.كتر قاسملو اعتراض می كند كه چرا درسخنرانی مهاباد، در باره پشتیبانی و كمك دولت بزرگ همسایه مانند شوروی صحبت كردەاید، درحالیكه جنبش انقلابی ما نوپا و خودجوش است.

*21 ـ تلفیق ازمقدمه دیوان اشعار شیخ جلال حسینی ص .14

ماموستا شیخ عزالدین حسینی، د.عبدالرحمن قاسملو، مهندس فواد مصطفی سلطانی : سیاست سركوب و قتل عام در كردستان از طرف دهها هزار نیروی مسلح و به پشتیبانی صدها تانك و خودرو نظامی وفانتومها وهلیكوپترها كه در مسافتهای چند كیلومتری سرزمین كردستان مستقرهستند، ادامه دارد. در این ماه مردم باید، بهره زحمات یكساله خود را جمع كنند. بسیاری از مردم فقیر و زحمتكش روستانشین باچشمان خود دیدند كه خرمنهای آنها آتش گرفت وآنها نتوانستند دسترنج خود را جمع آوری كنند. روز۵ شهریور ماه خلخالی دوباره وارد كارزارش می شود، با چشم كور وگوش ناشنوا (تعصب) فرمان تیرباران ۱۱ نفر را درسنندج اجرامی كند. او می خواهد بازهم وحشت و هراس راه بیندازد. چه جنایت هولناكی!؟ دركدام قانون دنیا زخمیها و دست و پا شكستەها را حتی آزار می دهند چه رسد به قتل و...مادران داغدیده دركردستان باز هم ناله وزاری میكنند، اما اشك انها، همانند باران رحمت بود. زیرا در همه جا احساس شد. مسیحیان هم در خارج از كشور اعتراض كردند. هنس بلیكس وزیر خارجه سوید، اینرا یك كشتار وحشیانه سیویلیزهای بیدفاع دانست. وزیر خارجه اطریش با بازرگان، قرار دیدار تعیین می كند. اما كورت والدهایم، درمجمع سازمان ملل زبانش لال شده است، سكرترش هم نامەهایی را كه دكترعصمت شریف وانلی ازطرف كردها رسانده بود، شاید به سطل اشغال زیر پایش انداخته است. خلخالی شبانگاه امروز در یك پرواز آسمانی به سقز می رسد. اما آقای احمد مفتی زاده به كشتار واعدام دستە جمعی همشهریانش اعتراضی نمی كند. !!!  بنابه گزارش روزنامه كیهان ساعت ٧ صبح روز ٦ شهریور ماه ٥٨ درشهر سقز ٢٠ نفر، در میدان پادگان اعدام میشوند، این حاكم فتنه انگیز، چه موقع فرصت داشت بخوابد و این محاكمه كی شروع شد!؟ او بعدا دكتر نیلوفری، پزشك شهر را فرامی خواند و تهدید به قتل میكند.

* 22 ـ روزنامه كیهان واطلاعات ٧ شهریور ص.ص.٣و٢ (29 اوت 1070 )

 در مقابل این اعدامها، كردها اعلام قصاص میكنند در مقابل اعدام هر كوردی ، اعدام یك پاسدار . رادیو صدای آمریكا روز۲۷  اوت میگوید: «شورشیان كرد اعلام داشتند كه ۶ تن از پاسداران انقلاب  را اعدام كرده اند...اعدام پاسداران به تلافی اعدام كردهایی است كه از طرف دادگاههای انقلاب محكوم به اعدام و تیرباران شده اند.»

* 23 ـ روزنامه كیهان ۵ شهریور ۱۳۵۸ ص. ۱۲

همزمان با این اعدام متقابل پیشمرگان قهرمان در یك عملیات مشترك، بامداد روز۴ شهریورماه ۵۸ پادگان سردشت را خلع سلاح می كنند وسلاحها و وسایل، میان نیروهای اتحادیه میهنی كردستان كه برخلاف قیاده موقت، دلیرانه درجنبش مقاومت شركت كردند وحزب دمكرات كردستان وهمه نیروهای دیگر تقسیم شد. این موضوع را حقگو استاندار آذربایجان وفرمانده پادگان سردشت هم به خبرنگاران گزارش دادند.

*24 ـ روزنامه كیهان ۶ شهریور ۱۳۵۸ ص . ۳

به گزارش مطبوعات، درچند روز گذشته نیروهای پیشمرگه، در اطراف شهرهای دیواندره، سنندج و مریوان عملیات پراكندەای راه انداختند و روز۵ شهریور ـ ۲۷ اوت ۷۹ـ تظاهراتی علیه اشغاگران در شهر سقز برپا شد.  روزنامەهای اطلاعات و كیهان دراین باره مینویسند: «مردم سقز ازاقدامات ارتش وجستجوی خانه به خانه برای افراد مسلح ناراحتند و میگویند كه نیروهای مسلح از شهر رفتەاند و بازداشت مردم عادی را درست نمیدانند. آنها همچنین از صدای مداوم فانتوم وهلیكوپترها، ابراز ناراحتی می كنند. ساعت ١٢ روز گذشته حدود  چند هزار نفر از مردم شهر سقز راهپیمایی كردند و خواستار آزادی بازداشت شده گان پادگان سقز و مجازات عاملین درگیریها شدند..عصرگاه امروز خلخالی به سقز آمده، هدف این سفررسیدگی به درگیریهای غرب کشور است . همچنین حقگو گفته است كه ٤ شهر كردنشین ، مهاباد، نقده، پیرانشهر و سردشت  در خطر قحطی هستند» روزنامه كیهان در ادامه گزارش خود مینویسد: «اعضای شورای انقلاب مهاباد كه به تهران وقم مسافرت كردەاند، تنها با دفتر آیت اله طالقانی وهئیت دولت تماس گرفته اند . آنها ۴ خواسته  ارائه كرده اند:

 1ـ پادگان مهاباد به دانشگاه تبدیل شود . دولت گفته است بعداز یك سال عملی خواهد شد.

 2 ـ عفوعمومی برای كردها .دولت گفته است اگر آنها پشیمان شوند عفو خواهندشد.

3  ـ بیمارستان نا تمام شهر به اتمام برسد. دولت موافقت كرده است .

 4 ـ ارتش تا یك ماه دیگر از رفتن به مهاباد خودداری كند. دولت اینرا رد كرده است چون به حاكمیت تعلق دارد. این روزنامه در بخش دیگری از گزارشش مینویسد: قاسملو درسخنرانی به دولت حمله كرده و گفته است كه دولت خارجی، دوست بزرگ، به او كمكهائی خواهد كرد تا زمانی كه مبارزه به سرانجام برسد.»

 * 25 ـ روزنامه كیهان ٦ شهریور ص.ص. ١و٣ ( 28 اوت 1979 )

هیات شورای شهر مهاباد كه ازجانب حزب دمكرات به تهران فرستاده شده بود، با مطرح كردن خواستهای ذكرشده درآن شرایط جنگ و گریز و بمباران كردستان، درواقع، چیزی غیر از توهم پراكنی درمیان توده های انقلابی كردستان نبود. چند روزبعد روحانیون شهر مهاباد كه آقای ملاعبداله حسن زاده دبیركل پیشین حزب دمكرات هم امضا كرده بود، نامه ای به رهبران ایران فرستادند كه امیدوارم در جای خود به آن اشاره کنم درحالیكه ارتش ایران، خلق كورد را سركوب میكند. روز ۵ شهریور ۵۸ در زندان تبریز شورشی ازجانب زندانیان برپامیشود. نیروهای پاسداران و پلیس زندان رامحاصره میكنند و زندانیان را به خاك وخون میكشانند و این قیام را سركوب میكنند. روزبعد ساعت ۱۱ قبل ازظهر۱۴ نفر ازاین زندانیان دریك محاكمه فوری، تیرباران میشوند . چند روز پیش حاجی مهدی عراقی از یاران آیت اله خمینی همراه  فرزندش درخیابان  ورودی به دفتر روزنامه كیهان، ترورمی شود. گزارش خبرنگار رادیوصدای آمریكا درتهران: «دولت مركزی ایران، برای حمله به پایگاه شورشیان كرد، نیروهای كمكی به مهاباد اعزام داشته است. نیروهای كمكی كه ازدو جبهه به مهاباد اعزام شده اند، حداقل ۶۵ تانك وتوپخانه سنگین ودهها زره پوش دراختیار دارند...واحدهای پادگان ۲۸ سنندج به ۴ كیلومتری مهاباد رسیده اند وهر آن امكان برخورد كردها وارتش وجود دارد. واحدهای مزبوردرانتظار نیروهایی هستند كه از شمال وجنوب بسوی مهاباد روانه شده اند.»

* 26 ـ روزنامه كیهان ۶ شهریور ۵۸ ص.۱۲ ( 28 اوت 79 )

برخلاف سیاست جنگ افروزانه رهبران دولت، جبهه ملی ایران كه یك نیروی معتبر سیاسی درداخل كشوراست ودردولت بازرگان هم وزیرانی دارد، در رابطه با جنگ كردستان ، خواستاراعزام یك هیات حسن نیت به مناطق كردنشین شد: «این جنگ داخلی میان برادران كرد ودولت باید ازراه مذاكره وتفاهم حل وفصل شود. جبهه ملی پیشنهاد می كند كه یك هیات حسن نیت مركب از۷ نفرازاعضای جبهه ملی ونیز۷ نفر ازمردان وشخصیتهای ملی ودولتی كه ازمیان آنان اسامی زیر: حسن نزیه ، مهندس بنی اسدی، دكترعلی اصغرحاجی سیدجوادی، دكترمهران،  مهندس شریعتمداری، یحیی صادق وزیری، مهندس رضاپسندیده، رضاثقفی، دكترعسكری، تیمسارمجللی، دكترعابدی، د.محمودعنایت، انتخاب شوند، ومذاكراتی با رهبران محلی كردستان ودولت آغاز كنند تا به عنایت خداوند زمینه خودداری از برادركشی مهیا و ملت ستمدیده ایران بیش از این شاهد كشت وكشتارنباشد»

*27 ـ روزنامه كیهان واطلاعات ۷ شهریور ص.۱۲وص.۱۲

از طرف دیگرجمعیت كردهای مقیم مركز كه رئیس آنها آقای صارم خان صادق وزیری است، اطلاعیه ای را در باره كردستان منتشركرده است و درمورد برخورد دولت به كردستان اعتراض می كند ودرباره عاقبت آن هشدارمی دهد. همچنین به موج دستگیری كردهای مقیم مركز تنها به جرم كورد بودن اعتراض، و ضمن اشاره به مبارزات كردها علیه رژیم شاه، آشكارا بر ضد كردها تحریكات میشود.

*28 ـ روزنامه كیهان ۴ شهریور۵۸ ص.۱۲



روزجمعه ۹ شهریورماه آیت اله طالقانی كه مورداحترام كردها بود، درسخنرانی نمازجمعه شهر تهران باردیگر جنبش انقلابی كردستان را هدف سخنان خود قرارداد و به رهبران كرد پرخاش كرد اودرسخنرانی یپیشین گفته بود كه همراه امام پشت تانك نشسته و به كردستان می آیند.!!! شعارهای امروزدانشگاه بدین ترتیب بود: (فرمانده كل قوا خمینی، زمینی ودریایی وهوایی ــ ارتش پیروز است، چپ و راست نابود است ــ عزالدین حسینی، اعدام باید گردد ــ حزب دمكرات را، به خاك وخون می كشیم ــ به فرمان خمینی، بسوی وحدت ــ .... فلسطین، فلسطین، متحد خلق ما ، آمریكا ، اسرائیل، دشـمن امت ما ــ) این نمونەای ازشعارهایی بود كه عمدتا درشهرهای شیعه نشین دیگر تكرار می شدند و ازاحساسات مذهبی مردم استفاده می كردند .

 *29 ــ اطلاعات وكیهان ١٠ شهریور ١٣٥٨ ص.٥



امروز دهم شهریور ماه برابر١ سپتامبر٧٩ است. در٢٤ ساعت گذشته درگیریهای زیادی درنقاط مختلف كردستان روی داده است. مهمترین آنها در جاده بانه ـ مریوان و دیواندره و بوكان بود، كه هلیكوپتر چمران هم زیرآتش گلوله پیشمرگان قرارمی گیرد. درروستای سوته و پاسگاه  بسطام یك جنگ ودرگیری بزرگی روی میدهد كه در آن یكی ازانقلابیون روشنفكر بزرگ كردستان مهندس فواد مصطفی سلطانی رهبر كومەله شهید می شود كه مردم منطقه را غم واندوه بزرگی فرا میگیرد. رادیو تهران او را به عنوان یكی از رهبران نامدار حزب دمكرات وسران مهاجمین معرفی میكند. دستگاههای تبلیغاتی رژیم بیشتر جریانات كردستان را به دمكراتها نسبت میداد تا افكارعمومی را همچنان مخدوش سازد وجنبش انقلابی را وابسته به بیگانگان جلوه دهد كه گویا از جانب كشورهای بلوك شرق وعراق هدایت میشود! شهید شدن رهبر كومەله خسارت بزرگی نه تنها برای كومەله، بلكه برای كل جنبش مقاومت خلق كرد بود.  ۶ روز پیش ۲ برادر رهبر شهید كومەله برخلاف تعهد خلخالی به پدرشان، همراه ۷ تن دیگر در مریوان تیرباران می شوند. درعملیات پاسگاه بسطام، چمران وزیر دفاع و معاون نخست وزیر شخصا شركت داشت و فانتوهای F16منطقه را بمباران می كردند. شهر بوكان هم در ساعت ۱۷ و۳۰ دقیقه روز۱۰. ۶. ۱۳۵۸ ازجانب لشكرهای ارتش وپاسداران بعد از زدوخورد شدیدی درخارج شهر تسخیر می شود. روز۱۱ شهریور، ۱۵ روز از فرمان یورش به كردستان می گذرد. خلق كورد شرایط  دشواری را میگذراند. شهرهای كردستان همچنانكه اشاره شد درمحاصره كامل نظامی و اقتصادی شدیدی هستند. هواپیماهای جنگی روز وشب برآسمان كردستان غرش می كنند وتوپخانەهای سنگین منازل و روستاها را ویران می كنند. هیچ كشوری در دنیا بصورت رسمی از كردها دفاع  نمی كند، دكترابراهیم یزدی وزیر خارجه دركوبا با صدام حسین، كه برای شركت دركنفراس كشورهای غیر متعهد در هاوانا گرد آمدەاند درمورد كردها به مدت ٢ ساعت به طور خصوصی مذاكره می كنند. فیدل كاسترو هم افكارش مشوش می شود و ازخمینی تقدیر می كند. او هم مانند بسیاری ازمسلمانان جهان وكشورهای كمونیستی تحت تاثیر قرار گرفته است خاورمیانه متشنج شده است ودولتهای عربی خلیج فارس درهراس وترس هستند كه مبادا مورد تعرض ایران قرارگیرند. ازسوی دیگر بلند اجویت نخست وزیر فتنه انگیز تركیه فریاد می كشد كه به كردهای فراری ایران اجازه ورود نمی دهد و تهدید میكند كه كردهای تركیه حق كمك به آنها را ندارند. البته هانی الحسن نماینده فلسطین وسرهنگ قذاقی  پیشنهاد می كنند كه با كردها مذاكره شود. اما در داخل ایران بسیاری ازمردم شیفته خمینی هستند وحاضرند در راه او فداكاری كنند. اینهم مختصری ازنظرات و افكارمردم و عده ای ازسیاستمداران ۲۵ گذشته بود. هاشم صباغیان دریك نطق تلویزنی، بار دیگر به مردم مهاباد می گوید: «كه حساب خودشان را ازخائنان به ملت و فریب خوردەها جدا كنند. صباغیان هشدار میدهد كه شیخ عزالدین حسینی وقاسملو دریك سخنرانی درشهر بانه ، به دولت اعلام جنگ كرده اند و گفته اند كه تا آخرمقاومت می كنند.»

 *30 ـ كیهان واطلاعات ۱۱ شهریور در این شرایط كه نیروهای نظامی مناطق زیادی را ازكردستان تصرف كردەاند، بزرگترین اهداف فرماندهی ارتش تسخیر شهرهای مهاباد و بانه است ولشكرهای زیادی بسوی این شهرها روانه شده اند. بنابه گزارش رادیولندن، رهبران كورد به اهالی شهرمهاباد گفته اند: «كه خود را برای حمله عمده ای از طرف نیروهای دولتی آماده كنند و درمقابل حملات هوائی پناهگاه بسازند.»

 *31 ـ كیهان ۱۱ شهریور ۵۸ ص. ۱۲ ( 2 سپتامبر 1979 )



روز۱۲ شهریو ۱۳۵۸ آقای حبیبی نماینده روزنامه اطلاعات درمهاباد این گزارش را مخابره میكند: «دیشب شهرمهاباد درتب انتظار میسوخت زیرا حدود ۲۰ تن ازآقایان علما ونمایندگان طبقات مختلف مردم واعضای شورای شهر درسالن شهرداری گرد آمده بودند كه تصمیمات مهمی اتخاذ كنند، ازجزئیات مذاكرات اطلاع دقیقی دردست نیست . اما بعد از پایان جلسه روحانیون به شركت مخابرات رفتند وتلگرامهایی به تهران و دولتهای اسلامی مخابره كردند ودر آنجا متحصن شدند....همچنین امروز گروهی دیگر ازمردم مهاباد با پخش اطلاعیەای اعلام كردند كه اگر تا ۲۴ ساعت دست از برادركشی برداشته نشود بعنوان پناهنده سیاسی به یكی ازكشورهای همسایه خواهند رفت. ازدیشب فانتومهای نیروی هوائی درآسمان مهاباد به پرواز درآمدند و دیوارصوتی راشكستند.»

 * 32 ـ روزنامه اطلاعات ۱۲ شهریور ماه ۱۳۵۸ ص. ۲

( 3 سپتامبر 79 ) متن تلگرام  روحانیون مهاباد به خمینی: «حضرت آیت اله العظمی امام خمینی رهبرانقلاب اسلامی ایران ، درنهایت تاسف وتالم مشاهده میشود ملت عزیز ایران، ازسراسر كشور، كه در زمان انقلاب علیه رژیم طاغوتی با ملت كرد كه درطول تاریخ زیر انواع  ستم ملی ومذهبی واقع بوده، یك صدا و یك زبان با وحدت كلمه برادر وار به پا خواسته بود. براثرتبلیغات شوم واخبار ناصحیح مشتی مغرض ونا آگاه ذهن رهبرعالیقدر انقلاب راعلیه ملت كرد مشوب نموده وموجب گردیده علیه ملت كرد اعلام بسیج عمومی شود كمااینكه ازسراسر كشور انواع تسلیحات سنگین ومخرب به معیت پاسداران انقلاب ومجاهدین ونیروهای مسلح ارتش جمهوری بمنظورسركوبی ملت ستمدیده كرد اعزام ودر نهایت قساوت و بی رحمی افراد غیرمسلح و بیگناه را كه جرمی جز كورد بودن وسنی بودن ندارند در دادگاه اسلامی بدون محاكمه، محكوم وتیرباران مینمایند. با استنباطی كه ازحوادث و درگیریهای اخیردرشهرهای كردستان برای مردم این دیار حاصل شده است نتیجه ای جز انهدام ونابودی این مرزوبوم نداشته، بنابراین مردم چارەای جز درگیری ناخواسته ودفاع ازجان وناموس خود ندارند. بنابه مراتب، علمای اهل سنت دراین منطقه بالاتفاق استدعا دارند رهبرانقلاب هرچه زودتر دستور توقف نیروهای اعزامی را صادر وازطریق تقبل مذاكره با جامعه روحانیت و رهبرملت كرد مسئله كردستان، ازجهت سیاسی وملی ومذهبی حل و از برادركشی كه در این دیار بیشتر و برای مردم سراسر كشور فاجعه آمیز خواهد بود، جلوگیری نمایند. جامعه روحانیت و نماینده اقشار مهاباد، تا حصول دستورو نتیجه قطعی در اداره مخابرات شهرستان مهاباد متحصن خواهند شد!

- ۱ امام  جماعت مسجد مولوی ، ملاكریم شاریكندی ـ مصطفی پوراذرـ

 ٢ ـ امام جماعت مسجدرستم بگ، ملاعبداله مدرسی

٣ ـ امام جماعت مسجد داروغه، ملااحمداشرفی

 ٤ ـ امام جماعت مسجدگمرگ، ملاسلیم عباسی

 ٥ ـ امام جماعت مسجدحاجی احمد، ملا عزیز تایید

 ٦ ـ امام جماعت مسجد قبله و واعظ شهر،ملاعبداله احمدیان

 ٧ ـ امام جماعت مسجد حاجی سیدحسن، ملا احمد فرهنگ

 ٨ ـ امام جماعت مسجد حاج سید محمد حسینی ، ملاعمرشاهین

 ٩ ـ امام جماعت مسجدعباس آقا، ملا سید عبداله سعادتی

 ۱۰ ـ امام جماعت مسجد دارالاحسان، ملااحمدعباسی

 ۱۱ ـ امام جماعت مسجد حسن زاده، ملا احمدمحمدپور

 ۱۲ ـ امام جماعت مسجد سید  نطام الدین، ملاعبداله ماورانی

 ۱۳ ـ امام جماعت مسجد خانقاه، ملاعبدالقادرعباسی

 ۱۵ ـ امام جماعت مسجد كوپن اباد، ملاعبداله حسن زاده

 ۱۶ ـ امام جماعت مسجد بازار و رئیس مدرسه علوم دینی، ملامحمودسالكی

 ۱۶ ـ ملا محمد قادرزاده امام جماعت مسجد غوثیه، سید محی الدین مطهری

۱۷ ـ امام جماعت خانقاشمزین، ملاحسین ایونی

 ۱۸ ـ امام جماعت خانقاه نقشبندی، ملاسیدهاشم حسینی

 ۱۱. ۶. ۱۳۵۸ مهاباد ( 2سپتامبر 1979 )

 »

برخلاف تمجید روحانیون مهاباد ازآقای خمینی وحسن نیت آنها برای آغاز مذاكره بعد ازاین همه كشتار در شهرهای كردستان، خمینی جواب شدیداللحن ومذورانەای را برای آنها روانه ساخت واین درهمان روزی بود كه فانتومها شهر مهاباد را بمباران می كردند و روز گذشته نظامیان، جنایت هولناكی را درروستای "قارنه" نقده مرتكب شده بودند.

 متن این بیانیه كه درمطبوعات ۱۳ شهریور ۵۸ چاپ شده، بدین شرح است :

 «امروز تلگرامی باقید ۲ فوریت باسم و امضا ۱۸ نفر از ائمه جماعت كه رونوشت آن برای ۱۵ مقام فرستاده شده است ازمهاباد واصل شد كه درآن اظهار تاسف شده، كه اینجانب بواسطه تبلیغات سو بر ضد كردها واهل تسنن بسیج عمومی نمودەام . من با اینكه میدانم علمای كردستان درمهاباد وسایر شهرستانها واقعه را آنطوركه هست میدانند و پرواضح است كه سران اشرار باجعل، امضا باسم علما نمودەاند و یا علمای جماعت را الزام بە امضا نموده اند. معذالك لازم است برای چندمین بار به استحضار علمای اعلام كردستانی وسایر طبقات برسانم، این سران خائن چون خود را شكست خورده ومورد تنفر ملت ایران میدانند، دست به این تشبثات واهی زده اند. ازاول پیروزی انقلاب تاكنون درهرموقعی كه پیش آمد اعلام كردیم كه دراسلام كورد، ترك، فارس، بلوچ، عرب، لر وتركمن وغیر اینها مطرح نیست، اسلام برای همه است وجمهوری اسلامی حق همه گروهها را با عدالت وعدالت اسلامی ادا خواهد كرد. درعین حال این خائنان به ایران، خصوصا كردستان دست ازخیانت وجنایت برنداشته و طرحهای مسالمت آمیز را با اسلحەهایی كه از كشورهای خارجی ویا ازغارتگری بدست آوردەاند، جواب دادەاند و برادران ما را كه برای حفاظت برادران كردستانی خود بسیج شده بودند با كمال بی رحمی وقساوت به آتش كشیدند وسربریدند حتی به برادران كردستانی وكسانیكه برای جهاد سازندگی و كمك به كردستان آمده بودند، رحم نكردند وآنان را اعدام كردند. ما به این اشرارمیگوئیم اگرما برضد كردها بسیج عمومی نمودەایم چرا در شهرستانهای كردستان مثل نقده و سنندج و پاوه و دیگرجاها پس از پاكسازی از اشرار به غیر از برادری اسلامی رفتار نشده است وچرا برادران كردستانی ما از ارتش و پاسداران وسایر قوای انتظامی استقبال پرشوری كردند وبا اغوش باز آنان را پذیرفتند وچرا ما گروهها را برای بازسازی آن منطقه فرستادیم كه حوایج برادران اهل سنت را برآورده كرده وبا تمام امكان وسایل آسایش ورفاه آنان را فراهم كنند. آیا ما برادران اهل سنت را دشمن میدانیم كه بارها و بارها اعلام كردەایم كه فرقی بین این دو فرقه نیست. ما كه تصمیم گرفتەایم آن سامان را به بهترین وجه آباد كنیم و مقدماتش را فراهم كردەایم، با كورد مخالفیم !!  یا شما كه اسلحه بدست گرفته اید  وبه هیچ چیز وهیچ كس رحم نمیكنید طرفدار كوردهستید؟ ما بسیج عمومی اگر بكنیم برای پشتیبانی از برادران كردستانی واستخلاص آنها از اشرار است و بخواست خداوند متعال شر آنان را بزودی رفع وسران خائن را شدیدا به جزای اعمالشان رسانده وبا برادران كورد حتی آنانی كه در حزب منحله دمكرات داخل شده اند اگربه آغوش ملت برگردند با برادری و برابری رفتار میكنیم وهمه درپناه اسلام هستند و خواهند بود.

والسلام علی عباداله الصالحین ۱۲ .۶. ۵۸

روح اله الموسوی الخمینی »

 * 33 ـ كیهان ۱۳شهریور ۵۸ص.۱۲

 در این جوابیه، خمینی كوردلی و تعصب وعصیان جنگ افروزانەاش آشكارا همه تلاشهای سیاسی را نفرین میكند. اما او درماههای بعد كه انتفاصه عمومی مردم شهرهای كردستان ومقاومت پیشمرگان، راه افتاد. نمایندگانش را اجبارا در كوهستانها پیش همان رهبرانی میفرستد كه او گفته است فاسد وخائنند و باید به سزای اعمالشان برسند. آقای خمینی در اوضاع وشرایطی دراین بیانیه با روحانیون مهاباد حرف میزند كه روز گذشته١١ شهریور٥٨ (2سپتامبر) لشكریانش در روستای "قارنه" جنایت وحشتناك وهولناكی را مرتكب شدند. اما او در بیانیەاش هیچ اشارەای باین فاجعه نمیكند. این بود امكانات آسایش ورفاه برادران اهل تسنن كه او ازآن سخن میگفت.!!! قبل از اینكه مرور كوتاهی به ماجرای "قارنه" بكنم، لازم میدانم اشاره كنم كه: (در ۲۴ ساعت گذشته اوضاع بخش شمالی كردستان اطراف دریاچه اورومیه میدان جنگ و درگیریهای زیادی میان پیشمرگان ونیروهای نظامی بود كه بوسیله فانتوم و هلیكوپترها پشتیبانی میشدند. درهمین روز در شهر سلماس حكومت نظامی اعلام گردید وشهر پیرانشهر هم ازطرف ارتش تسخیر شد. در این هنگام یك كامیون نظامی در گردنه دواب "جاده پیرانشهرـ نقده" بر اثر پرتاب یك نارنجك ازطرف پیشمرگان كرد كه مسئول آنها یك فرمانده حزب دمكرات كردستان بود منفجر میشود كه در جریان آن ازمیان ۱۸ نفرسرنشین ۱۵ نفر كشته و۳ نفر دیگر زخمی میشوند كه بعد ازانتقال كشته و زخمیها به بیمارستان نقده اوضاع شهرمتشنج میشود.)

*34ـ روزنامه كیهان ۱۲ شهریور۵۸ ص.۱۱

روز۱۱ شهریور ۱۳۵۸ «2سپتامبر1979» نیروهای جنایتكار دولتی بمزارع و داخل روستای "قارنه" یورش میبرند و به قتل عام مردم بیدفاع میپردازند. دستگاههای تبلیغاتی دولتی تا مدتها كوشیدند كه اخبار این جنایت را پنهان كنند ام ابه دنبال اعتراض پیگیرمردم منطقه، نخست وزیر هیاتی را مامور بررسی این جنایت وحشتناك نمود!!! كه تاكنون حدود یكربع قرن تحقیقات هنوز ادامه دارد.!!! نگاهی به تصاویراین جنازها، نفرت وكینه و احساسات تاثر آمیز قلب هرانسان شریفی را تكان خواهد داد. جای خوشحالی است كه مبارزان كرد به مناسبتهای مختلف یاد شهیدان این جنایت را فراموش نخواهند كرد. روز۲۰۰۳.۸.۳۰ هم درشهر دیلفت هلند كنفرانسی بمناسبت یادبود این فاجعه با شركت شماری از شخصیتهای كردستانی برگذار گردید. همچنین از سوی سازمانهای سیاسی ایرانی و كردستانی بارها مطالبی بدین مناسبت ثبت گردیده است. من در اینجا به نوشته آقای ملاعبداله حسن زاده در اینباره اكتفا خواهم كرد: «جنایت روز۱۱ شهریور در روستای "قارنه" نمونەای واضح از سیاستهای ضد انسانی در مورد مردم كردستان بود...مردم بیدفاع روستا در مزارع و كشتزار و داخل ده سرگرم كارهای روزانه خودشان بودند. چون هیچ پیشمرگەای درآن نزدیكی نبود، با مشاهده كردن نیروهای دولتی احساس نگرانی نكردند. اما هنگامیكه از بالای تپه ها وبلندیهای اطراف روستا گلوله باران شروع شد، به وحشت افتادند وشتابان به طرف روستا و میان خانوادەشان راه افتادند. بعد از مدتی چند تانك و ماشین به آبادی نزدیك شدند ودرحالیكه تفنگ ژـ ۳ و قمه همراه داشتند و از رخسار پاسداران و افراد كمیته تعصب، نفرت وتشنه به خون ظاهربود، دركوچه وپس كوچەها پراكنده شدند. ملامحمود روحانی روستا بزودی متوجه نیات آنها شد. اوقران بالای تاخچه اش را پائین آورد و بطرف آنها روانه شد. اما احترام به قران وجواب سلام ملا، گلوله باران برروی سینه اش بود. مردم روستا دیگر راه فرار ومخفیگاه را نداشتند. گروههای جنایتكار به منازل یورش آوردند. در ودیوار را گلوله باران میكردند و هر كسی را از پیر وجوان با ضربات  قونداغ تفنگ از خانه بیرون آورده، در جلو خانەها، در كوچەها وجلو دروازه مسجد، بە رگبار بستە و آنان در خون ریخته شده می غلطیدند. پاسدارها بعد از چند ساعت كشتارانگار درد دلشان سكنی گرفته ولاشەهای تكه تكه شده ٦٨ انسان دركوچەها ومنازل روستای آغشته به خون، افتاده بودند. بعد از این فرمان شریعت!!! سربازان اسلام، برای گرفتن هدیه بسوی بارگاه فرمانروایانشان، رجوع كردند واین درشرایطی بود كه "قارنه" درغم واندوه وخون میغلطید.»

* 35 ـ ۵۰ سال مبارزه ص.ص. ۱۴۶ ـ ۱۴۷ نوشته : عبداله حسن زاده

در باره شهیدان این جنایت متاسفانه فقط اسامی۵۴ نفر برایم جمع آوری شده است:۱ـ ملامحمود بهترزاده ۲ـ سیدرحمان طاهری ۳ ـ سید محمد طاهری ۴ ـ سید اسماعیل طاهری ۵ ـ حاج سیدعلی طاهری ۶ ـ سید كریم اروندی۷ ـ آمینه شریفی آذر ۸ ـ حاجی رحمان شریفی آذر۹ ـ عثمان شریفی آذر ۱۰ ـ مصطفی عزیزی ۱۱ ـ محمد عزیزی ۱۲ ـ محی الدین ابروشن۱۳ ـ حاج شریف ابروشن ۱۴ ـ رحمان ابزن ۱۵ ـ رحمان سلیمانی ۱۶ ـ رحیم سلیمانی۱۷ ـكریم سلیمانی۱۸ ـ قادر سلیمانی ۱۹ ـ عبداله احمدپور۲۰ ـ عمرباسی ۲۱ ـ جعفرباسی ۲۲ ـمصطفی باسی ۲۳ ـ محمد شیرو ۲۴ ـ سلیمان همزه پور۲۵ ـ ابراهم پویا ۲۶  ـ ابراهیم رسولی۲۷ ـ علی چوپان روستا ۲۸ ـ حسن نوجوان ۱۳ساله ۲۹ ـ زینب رامین ۳۰ ـ خانم خاتوزین رامین ۳۱ ـ كریم رامین ۳۲ ـ احمد رامین ۳۳ ـ رحمان رامین ۳۴  ـ خسرو افشین ۳۵ ـ رسول خسروی ۳۶ ـ رحمان خسروی ۳۷ ـ سعید خسروی ۳۸ ـ عبداله خسروی ۳۹ ـ مراد خسروی ۴۰ ـ مصطفی خسروی۴۱ ـ ابوبكر شیشمان ۴۲ ـ جعفر شیشمان ۴۳ ـ علی شیشمان ۴۴ ـ عزیز مرزنگ ۴۵ـ احمد سعادتپور همچنانكه قبلا اشاره كردم، نماینده گان دولت جمهوری اسلامی ایران، كوشش كردند كه جنایت وفاجعه "قارنه" را سرپوش نگه دارند. اما چند هفته بعد از این قتل عام، روزنامه كیهان درتاریخ ۳۰ شهریور ماه ۱۳۵۸، در این مورد مینویسد: «در پی حادثه فجیع روستای "قارنه" كه منجر به قتل ۶۸ نفر شد، هیات اعزامی ازسوی نخست وزیر، استاندارآ ذربایجان غربی و حاجی ملاصالح رحیمی به این روستا، گزارشی تقدیم مقامات كرد. استاندار نیز اعلام كرد كه عاملان این حادثه تسلیم دادگاه انقلاب خواهند شد. ۱۱ شهریور ماه گذشته در پی حمله افراد مسلح حزب منحله دمكرات، به كامیون حامل جوانمردان پادگان جلدیان كه ۱۵ نفر كشته شدند، گروهی ازبستگان این حادثه برای انتقامجویی به قریه "قارنه" درمنطقه دواب حمله كردند و۴۶  روستایی، به قتل رسیدند وبازمانده گان این حادثه به نقاط كوهستانی "بوداغ" گریختند. حقگو استاندار آذربایجان اعلام كرد كه مسببین این حادثه دستگیر ومجازات خواهند شد. سپس هیاتی مركب ازحكیم نژادی ازسوی نخست وزیر، محمدباقرهاشمی ازسوی استاندار وعبداله رحیمی، برادرحاج ملاصالح باین روستا عزیمت شد و پس از تماس با روستائیان وتحقیق پیرامون حادثه فجیع، گزارش خود را تسلیم نخست وزیر و استاندار كرد.» *36 ـ روزنامه كیهان ۳۰ شهریور ۱۳۵۸ ص.۴ «21سپتامبر 79»

 لازم به یاداوری است كه بعدها جنایاتی ازاین قبیل در روستاها و بخشهای دیگر مانند "قه لاتان، سروكانی، ایندرقاش، منطقه چومی مجیدخان" و....تكرارگردید. ما به روز۱۲ شهریور ماه«سوم سپتامبر»میرسیم . این روز هم برای كردها و هم برای دولت یك روزحساس و پرآشوب وهیجانی است. هزاران نفرازافراد نیروی نظامی دولت، درنزدیكی بخش شرقی وشمالی مهاباد و نیز در نزدیك بانه، مستقر گردیدەاند و روز گذشته باز هم در منطقه بسطام مریوان، جنگ سختی روی داد. لشكرهای متعددی از شهرهای شیراز، شاهرود، خوزستان، قزوین، همدان، تهران، تبریز، مراغه ونقاط دیگر ایران به شهرهای كردستان، اعزام شده اند. ازطرف دیگر یك جنگ تبلیغاتی شدید علیه كردها همچنان در جریان است، در خارج از كردستان به مردم گفتەاند كه ما با اسرائیل و شوروی وهواداران شاه میجنگیم. بسیاری ازمردم نااگاه ایران حتی افسران نظامی هم این را باورمیكنند.  نیروهای اشغالگر بویژه درصدد تسخیر واشغال شهرهای مهاباد و بانه هستند. اما این دوشهربانه و مهاباد میتوانند حماسه مقاومت ٥ روزه شهر سقزرا بیافرینند؟ روحانیون مهاباد كه در مخابرات شهر بست نشستەاند چه تصمیمی میگیرند؟ آیا همانند رهبر روحانی انقلابی و روشنفكرشان، برای ادامه اعتراض به جنایت "قارنه" هم باشد، مدتی به كوهستانها روانه میشوند تا شاید رگ اعصاب پیر جنگ افروزقم، بیشتربه هیجان دراید.؟ آیا نیروهای سیاسی حاضر به همكاری مشترك خواهند شد.؟ یا اینكه برخی از آنها به خودستایی وغرور اسیرند؟ آیا تبلیغات گروهای فرصت طلب و شایعەپرداز مانند ثروتمندان شهر وتودەایها كه بویژه در صفوف حزب دمكرات نفوذ چشمگیری داشتند با پخش شایعات واخبار دروغین می خواهند حتی از اشغالگران پذیرایی شود؟ اینها سئولاتی هستند كه درذهن نویسنده این سطرها دورمیزند...!!! یورش برای تسخیر شهر مهاباد كه به پایتخت جمهوری كردستان مشهور است. در واقع حدود ساعت ٢٣ روز ١١ شهریور ماه آغاز گردید: فانتومهای جمهوری اسلامی، در طول ساعات شب برفراز شهر به غرش درآمدند و دیوار صوتی شكستند تا مردم مهاباد و منطقه را به هراس و وحشت اندازند. چنین وقایعی برای مردم كردستان حتی درزمان حكومتهای گذشته پهلوی هم پیش نیامده بود. مطبوعات آن روزها در باره این جنگ چنین مینویسند: «باروشن شدن فضای آسمان، هواپیماهای جنگی كوهها و تپەهای مرتفع مهاباد را باراكت و ٦٠ تیربمباران كردند. مقارن ساعت ٩ صبح ستونهای اعزامی از راه میاندواب به سرپرستی تیمسار فلاحی وهمزمان لشكر٦٤ ارومیه از ٣ راهی محمدیار نقده به فرماندهی سرتیپ ظهیرنژاد یعنی از قسمت شمال وشرق مهاباد حركت كردند ودر فاصله جادەها فقط درگیریهای پراكندەای روی داد. نیروهای نظامی خیلی با احتیاط حركت میكردند وكوههای مشرف به جادەهای نامبرده را باسلاحهای سنگین وتیربارهلیكوپترها زیر آتش گرفتند. حدود ساعت ۱۵ نیروهای كلاه سبز و هوانیرو از طریق هلیكوپتر در نزدیكی دانشسرای مقدماتی بعد از درگیری كوتاهی پیاده میشوند و این منطقه بتصرف پاسداران درمیاید. درهمین اوقات یكی ازساختمانهای پادگان مهاباد آتش میگیرد واین رویداد مسئولان پیشمرگ را به وحشت میاندازد وهر كسی درصدد است كه از راه بخش جنوبی وغربی شهر خارج شود و برخلاف پیش بینیها بویژه در ارتفاعات وبلندیهای شهر مقاومتی صورت نمی گیرد. لشكرهای ارتش و پاسداران از داخل مهاباد عبور میكنند و به پادگان می رسند و آنجا را تسخیر میكنند. پیشمرگان كورد نمیتوانند كه همه سلاحهای سنگین را با خود حمل كنند.»

 *37 ـ روزنامه های كیهان واطلاعات ۱۳ شهریور ۱۳۵۸ «4سپتامبر79» ص.ص.۱ و۳و۴



حقگو استاندار آذربایجان غربی در تماس با خبرنگار روزنامه كیهان در این باره میگوید:«آتش سوزی، پیش از ورود ارتش به پادگان مهاباد توسط پیشمرگان كورد كه درپادگان بودند، صورت گرفته است. آنها بخش عمدەای از سلاحهای موجود درپادگان را با خود به كوهها و ارتفاعات بردەاند اما مهمات سنگین ازجمله ٤ تانك ازمیان١١ تانك پادگان وتعدادی توپ كه ازخود به جای گذاشتەاند امروز به دست نیروهای ارتش افتاد. هنگام ورود ارتش و پاسداران به مهاباد، به مقرحزب منحله دمكرات هجوم برده شد و این ساختمان ویران گردید، اما كسی دراین ساختمان نبود. شیخ عزالدین حسینی وسران حزب دمكرات از جمله عبدالرحمن قاسملو قبلا شهر را ترك كردەاند و بطوریكه بمن گزارش دادەاند هردوی آنها احتمالا به بانه رفتەاند اما این گزارش هنوز تایید نشده است.»

 *38 ـ روزنامه كیهان ١٣ شهریور٥٨ ص.٣ «4سپتامبر79»

خبرگزاری پارس به نقل ازیكی ازاهالی شهر مهاباد كه با او تماس گرفته است میگوید:« در ساعت ١٨ امروزـ ١٢ شهریورـ هنوزصدای تیراندازیهای پراكندەای به گوش میرسد و هلیكوپترهای جمهوری اسلامی بر فراز شهرمهاباد در پرواز هستند. ما هنوزاطمینان نداریم كه از خانەهای خود خارج شویم وشهر حالت كاملا جنگی دارد و بنظر میرسد كه شهر ازجمعیت خالی شده است و اهالی در خیابانها وكوچەها آمدورفت ندارند و این امرنشان میدهد كه درمنازل وجاهای امن پناه گرفته اند. این شخص می افزاید: وقتی سراغ فرماندار و رئیس شهربانی وتنی چند از مقامات مهاباد را گرفتند، تلفنهای آنها پاسخ نمیدهد و بنظر میرسد كه آنان نیز شهر را ترك گفته یا مخفی شده اند. ساعت ۱۷و۳۰ دقیقه تپه بالای شهر یعنی ـ داشامجید ـ به تصرف درمی اید.

*39 ـ كیهان ۱۳ شهریور۱۳۵۸ ص.۳

ازسوی دیگرمحمود اردلان فرمانده واحد اعزامی كه از راه میاندواب به مهاباد آمده بود در مورد ستونهای اعزامی می نویسد: «ماساعت ۱۳روز۱۲ شهریور به دروازه شهر رسیدیم و بلافاصله تپەها و ارتفاعات را بتصرف دراوردیم. ستون ما شامل واحدهای گردان ١٧٦ منجیل مراغه، گروه ضربت نیروهای كلاه سبز و هوابردازتهران، گردان ١٨٥ قزوین، گردان٢٢١ لشكراهواز با یك آتش بار۲۰۳ میلی متری ازمراغه بود...»

*40 ـ كیهان ۱۴ شهریورص.۳

 اما در ارتباط با تسخیر شهر مهاباد از سوی نیروهای دولتی رادیو بی بی سی دربرنامه شامگاهی خود با انتشار خبری گفت: « كه نیروهای كورد د رطول شب وروزهای آینده حملات چریكی وسیعی را شروع خواهند كرد. كردها دركوهستانها درحال سنگربندی هستند.» روزنامه اطلاعات در این باره می نویسد: «با پخش این خبر ازرادیو بی بی سی، زنگ تلفن صدها خانه به صدا درآمد و مهابادیها  بانگرانی این اخبار را برای همدیگر بازگو می كردند. شب گذشته بسیاری ازخانەهای شهر چراغهای  خود را خاموش كرده و زیر نور شمع شب را گذراندند.

* 41 ــ روزنامه اطلاعات ١٣ .٦ . ١٣٥٨ ص.٢ (4سپتامبر1979)

روز١٣ شهریورماه حقگو استاندار آذربایجانغربی با ملا صالح رحیمی پیشوای كردهای نقده ملاقات میكند. روزنامه كیهان دراین باره مینوسد: «ملا صالح ضمن محكوم كردن حادثه تاسف بار روستای "قارنه" كه موجب شهید شدن ۶۸ نفر ازاهالی روستا گردید گفت: افراد بیگناهی كه در روستای "قارنه" به شهادت رسیدند همه مومن به انقلاب اسلامی بودند و تنها گناهشان این بود كه از نژاد كورد بودند. درمقابل حقگو گفت: كه عاملان این حادثه به مجازات میرسند.»

*42ـ كیهان ۱۴ ۶ .۱۳۵۸ص.۳(15سپتامبر79)

مردم "قارنه" و شماری دیگر از روستاهای منطقه از ترس تكرار این جنایت سبعانه به كوهستانهای منطقه كوچ كرده اند. همچنین بنابه تایید رسمی خبر گزاری پارس: «حدود هزار نفر از مردم روستاهای قرەقشلاق، قرەداغ، كۆزەكریز، گردێ، یعقوب، داشخانه، كونەده، خورخوره و قزل قوپی در یكی از مدارس شهر مهاباد پناهنده هستند. آنها گفتەاند كه بر اثرحملاتی كه هنوزمعلوم نیست از چه ناحیەای باشد کە به روستاهای آنها صورت گرفته است، به شهر مهاباد آمدەاند.»

* 43ـ روزنامه كیهان ١٤ .٦ .١٣٥٨ ش. ص.٣ (15سپتامبر1979)

روز ١٣ شهریور ماه شهر بانه بعد از یك مقاومت خونین٧ ساعته بفرماندهی چمران وزیر دفاع ایران بە تصرف نیروهای اشغالگر نظامی درامد. شدیدترین نقطه درگیری واحدهای ارتش و پاسداران با نیروهای پیشمرگه در گردنه بالای شهر به نام "قرچ دابان" روی داد كه بعد از "گردنه خان" شدیدترین محل درگیریها بود. نیروهای پیشمرگه باخمپاره انداز، توپ و تانك كه ازپادگان بانه بدست آورده بودند نظامیان ارتشی را زیر آتش گرفتند وشمار زیادی از كلاه سبزها و تكاورها را كشته و زخمی كردند. محمد نریموسانی خبرنگار اعزامی كیهان بامداد روز ۱۴ شهریور ماه ۱۳۵۸ در یك گزارش از اوضاع بانە چنین می نویسد: «ما اولین گروه خبرنگار بودیم كه بعد از ١٠ ساعت ازسنندج و مریوان وارد شهر جنگ زده بانه شدیم. در ابتدای شهر واحدهای لشكر ٢٨ كردستان، تكاوران دریائی منجیل، پاسداران اعزامی وكلاه سبزها، افراد ژاندارمری با تانك و توپ و سلاحهای سنگین مستقر بودند. جنگ شدید در گردنه بالای شهر به نام "قرچ دابان" صورت گرفت. در این درگیری مسلحانه دو طرف با خمپاره انداز و توپ و تانك بطرف یكدیگر تیراندازی میكردند. در اینجا یك تكاور و ٣ پاسدار شهید!!! میشوند. مردم بانە اعلام كردەاند كه ما امنیت و آرامش می خواهیم و گرفتار یك جنگ تحمیلی شدەایم . نمایندگان کوردها گفته اند كه جلال طالبانی هم از آنها پشتیبانی می كند. ـ این روزنامه در ادامه گزارش خود می نویسد ـ : ازعزالدین حسینی و قاسملو كه در این محل ستاد محكمی داشتند، خبری در دست نیست. اما سید جلال حسینی ۲ ساعت قبل از ورود ارتش به بانه با یك لندرور شهر را ترك کرده است. ستوان نقشبندی عضو گروه پیشرو ارتش هم تایید می كند كه خطرناكترین نقطە جنگ گردنەهای "قرچ دابان" و "كلی خان" بوده است. او اضافه كرد كه در این درگیریها یك تانك و ٢ خودرو نیروهای كورد بوسیله هلیكوپتر كبری نابود شدند و وسایل سنگین منهدم گردیده است. او تایید می كند كه جنگ بانه بر خلاف شهر مهاباد یك مقاومت خونین بوده است. روزنامه كیهان ادامه می دهد كه: یك كامیون دار بانه به اسم عبداله زاده می گوید: این شهر پایگاه نیروهای كرد بوده و رفت وآمد نیروهای شیخ عزالدین حسینی وقاسملو وسید جلال به آنسوی مرز مرتبا ادامه داشت و آنها همه مردم را به مسلح شدن تشویق می كردند. خبرنگار اعزامی كیهان می نویسد: روزسه شنبه ـ ۱۳ شهریورـ ساعت ۴ بعدازظهر یك انبار مهمات دمكراتهای مسلح در ۱۰ كیلومتری بانه در "پاسگاه رستمی" ضبط شد كه شامل نارنجك انداز، خمپاره، بیسیم وسلاحهای سنگین دیگر بوده است. هم اكنون دكتر چمران در بانه و سرگرم تنظیم اداره شهر بوسیله پرسنل شهربانی می باشد و شهر بانه همچنان تعطیل بوده است. مردم بانه می گویند كه افرادمسلح كورد بدنبال تصرف شهرهای بانه ومهاباد از این به بعد بطور منظم با واحدهای نظامی درگیر نخواهند شد بلكه آنها در آینده به یك جنگ چریكی دست خواهند زد و میدان عملیات آنان تمام نقاط كردستان خواهد بود.»

 * 44 ـ گزارش روزنامه كیهان ۱۴ .۶ .۱۳۵۸ ش. ص.۱و۱۱ (15سپتامبر1979)

«روز ۱۳ شهریور ۴ نفر دیگر در یك محاكمه فرمایشی به اتهام شركت در جنگ مسلحانه در شهر سقز بنامهای عطا محمدی، حسین محمدی، ابراهیم محمدی وحسین نوری در پادگان شهر تیرباران می شوند. خلخالی درپی اعلام این خبر گفت: اعدام انقلابی این چهار نفر باحسن استقبال روبرو شده است » !!!

* 45 ـ روزنامه اطلاعات ۱۵ . ۶ .۵۸ ص.ص. ۱و۲ ( 6 . 9 .1979 )

مطالبی كه در بالا به آن اشاره شد، از قول خبرنگارانی است كه تصاویر مستندی را در باره آن روزهای جنگ وگریز كردستان كه از جانب نیروهای سركوبگر به ملت ستمدیده کورد تحمیل كرده بودند، در ذهن ما متجلی می شود. در یك چنین جنگ خانمان سوزی بشتراز هر چیز به مردم فقیر و بیدفاع و زحمتكش ضرروزیان می رسد. بویژه كه مردم كرد همچنانكه در بالا هم اشاره شد به هیچ عنوان خواستار چنین جنگ وجنایتی نبوده و اینرا نمایندەگان كردستان اعلام كرده بودند، با بررسی و تحقیق درباره أوضاع ٦ ماه اول بعد ازقیام سراسری خلقهای ایران، اسناد ومدارك زیادی دراین بارە حتی از جانب مركز مطالعات وتحقیقات جنگ در وزارت ارشاد تهران موجود است و نیز اسناد زیادی در كتابهای متعدد ازجمله كتاب «پیدایش نطام جدید در٣ جلد تحت عنوان بحران كردستان وآذربایجان غربی وخوزستان وتركمن صحرا» ثبت شده است و نیز سخنگویان و نویسندگان «نشریه چشم انداز ایران ویژه نامه كردستان در ۱۲۸صفحه» كه به كوشش آقای لطف اله میثمی تهیه شده است و در سایت اینترنیتی:www.meisami.com» »هم قابل دسترسی است كه در آن آقایان د.حاج سید جوادی ، د.ابراهیم یونسی ، مهندس عزت اله سحابی، هاشم صباغیان، احسان هوشمند، فاروق كیخسروی، اقرار كرده اند كه رهبران حكومت وشخص خمینی ونمایندەگانش دركردستان مرتكب قتل عام وجنایت شده اند. هرچند بعضی از آنها بخاطر ترس و اختناق حاكم بر كشور هرزه ــ گوییهای مرتجعین وشوینیستهای بنیادگرا را علیه رهبران كورد وجنبش آزادیبخش كردستان تكرار كرده وخاطرات  و وقایع تاریخ را برخلاف حقایق تعریف می كنند. نشریه نامبرده در اردیبهشت ماه گذشته ـ سال۱۳۸۲ ـ دركردستان منتشر شده است. دراین نوشته خود به روزچهاردهم شهریورماه ۱۳۵۸  (5سپتامبر79)می رسیم كه اكثرشهرهای كردستان به تسخیرنظامی نیروهای اشغالگر درآمده اند. تنها شهری كه دولت به آنجا نرسیده، شهر سردشت است كه خالی از سكنه است. نیروهای دولتی كه بنابه تایید مقامات كشوری هیچ پایگاهی درمیان مردم كردستان نداشتند، تنها از راه زور و قدرت نظامی درصدد آرام كردن مردم بودند. اما اعدامهای دسته جمعی بدون محاكمه وقتل عامهای روزهای گذشته ، مردم فقیر و ستمدیده سراسر كردستان را خشمگین وعصبانی تر كرده بود. بویژه فالانژهای خمینی همه اعتراضات مردم را كه درمدت بیشتر از یكسال گذشته به آن عادت گرفته بودند، با شدت وتعصب كوردلانه سركوب می كردند. هیجان وغرورحماسی خلق كردستان وقتی شدت پیدا می كرد كه آنها بدون اطلاع از اوضاع درونی و روانشناسی مردم در سرنوشت آنها دخالت می كردند واخبار را وارونه منعكس می ساختند. البته خبرهای داخلی كردستان دراثر فعالیت خبرنگاران درخارج ، بویژه دركشورهای همسایه منتشر می شد. تاثیر آن بجایی رسید كه بعد از تسخیر شهر مهاباد و گسترش سیاسی جنبش مقاومت خلق كرد، مانع اعدامهای دستجمعی نظیر شهرهای پاوه، سنندج، مریوان وسقز شد. امروز ـ چهاردهم شهریور ماه ۵۸ ــ در فرمانداری شهر مهاباد جلسه ای با شركت مقامات نظامی و دولتی و عده ای از مردم شهر برگزار شد. رحمان فاضلی سرپرست فرمانداری مهاباد، درگفتوگویی با خبرنگاران گفت: «در این جلسه كه سرهنگ نیكنام فرمانده نیروهای مستقر در مهاباد و ابوشریف وعده ای دیگر از مقامات نظامی و دولتی شركت داشتند، من حقایق را گفتم و یادآور شدم كه تعدادی ازجوانان ومردم شهرهای مهاباد، اشنویه، سنندج ، پیرانشهر، پاوه،  بوكان، سقز وغیره از خانه وكاشانه خود رفتەاند و مسلما اگر اینها متمركز شوند برنامەهایی دارند....باید مسایل شهرهای كردستان از راه مذاكره و مسالمت آمیز حل شود.»

 *46 ـ كیهان ۱۵ .۶ .۵۸ ص.۲

بدنبال این اجتماع در فرمانداری، یك تظاهرات ضد دولتی در میدان شهرداری برگزار میشود. دكتر حقگو استاندار آذربایجان، این مطب را رسما به دولت وخبرنگاران گزارش داد: «روزگذشته- ۱۴ .۶ .۵۸ ـ درمهاباد حدود ۳۰۰ نفر ازجوانان شهر به حمایت از شیخ عزالدین حسینی دست به تظاهرات زدند كه بعدا تعداد آنها به دو هزار نفر رسید ولی این تظاهرات با تیراندازی هوایی به پایان رسید وتظاهركنندگان متفرق شدند. او اضافه كرد: كه ۲ روز است مغازه های سردشت تعطیل است وشماری ازسران عشایر كردهای ترگور ومرگور با دولت جمهوری اسلامی اعلام همبستگی كرده اند.»

* 47 ـ روزنامه كیهان ۱۵ شهریور ماه ۵۸ ص . ۲ (6سپتامبر 1979)

روزنامه اطلاعات در این باره چنین می نویسد: «در حالیكه ارتش و پاسداران درشهرمهاباد مستقر هستند، دیروز تظاهراتی ازساختمان فرمانداری مهاباد، آغاز شد و در برخی از خیابانهای آن شهر ادامه یافت. تظاهر كنندگان كه خواستار خروج پاسداران بودند، شعارهای خودرا به نفع شیخ عزالدین حسینی تغییر دادند، دراین مدت ممانعت و درگیری پیش نیامد. قوای انتظامی از ۴ سو، تپەهای مشرف به شهر مهاباد و راههای ارتباطی را زیر كنترل دارند.... تاكنون ٦ تانك ومقدار زیادی سلاح و مهمات كه قبلا در اختیار دمكراتها بوده، جمع آوری و به پادگان مهاباد برگردانده شد. ... ۴ تانك دیگر كماكان ناپدید هستند. پریشب با خمپاره وتوپ ۱۰۶ به واحدهای مستقر در شهر بوكان حمله شد...»

 * 48 ـ روزنامه اطلاعات ۱۵ شهریور ۵۸ ص. ۱و۲

روز پانزدهم شهریور ماه خلخالی نماینده خمینی كه از نظر كردها جلادی بدتر از اویسی است، اجتماعی را در شهرمهاباد ترتیب میدهد و به مردم شدیدا اخطار می كند: «كه دادگاههای انقلابی!!! در مهاباد وظیفه خود را انجام می دهد، تظاهرات به هرعنوان قدغن است، ارتشیان زندانی در پادگان ارومیه طبق مقررات مجازات می شوند.» دراین جلسه كه شماری ازمردم شهر مهاباد شامل نماینده گان شورای شهر، بازاریان، روحانیون وجوانان ومقامات دولتی حضورداشتند، خلخالی دراین جلسه می خواست فقط سخنرانی خود را ادامه دهد، اما جلسه به یك بحث  و گفتگوی عمومی عوض میشود» خبرنگار اعزامی روزنامه اطلاعات در این باره گزارش مفصلی دارد كه دربخشهای از آن چنین می نویسد: « خلخالی ضمن تشریح حوادث روزهای گذشته در شهرهای كردنشین گفت: ما در پاوه كسانی را گرفتیم كه مسیحی بودند، مسیحی، آنجا چه كار می كند. دیروز شنیدم كه در مهاباد تظاهرات شده و یك مشت بچه جمع شدەاند وگفتەاند ما پاسدار نمی خواهیم و عزالدین رهبر ماست. این پاسدارانی كه شما میبینید یا دكتر هستند یا مهندس یا دیپلمه، ببینید كە اخلاقشان چطوراست. اینها حقوق هم نمی گیرند فقط به خاطراسلام است كه به اینجا آمده اند.....دراین مجلس پاسداران قصد داشتند یكی از اعضای شورای شهر را بازداشت كنند، اما خلخالی گفت: دراین مجلس كسی بازداشت نشود وعلما قول دادند. دیگر در شهر مهاباد تظاهرات نخواهد شد.!!! خبرنگار روزنامه اطلاعات در ادامه این گزارش می نویسد: جوانی ازمیان جمعیت بپاخواست وگفت: از طرف مردم مهاباد و حومه قطعنامەای صادرشده است. خلخالی گفت: تعداد امضای قطعنامه چقدر است.؟ جواب: امضا ندارد. خلخالی: ازطرف مردم مهاباد وحومه وكالتنامه دارید؟ جواب:نه..... جوان مهابادی قطعنامه رامی خواند: ماده١ ـ به رهبران مذهبی وسیاسی كه خون آنها با خون ملت كرد یكی است هیچ گونه توهین نشود. ماده۲ ـ مجاهدین ـپاسداران وبسیجی ها ـ حق ورود به شهر و دهات اطراف كردستان ومناطق كردنشین را نداشته باشند. ماده۳  ـ عفوعمومی برای تمام ملت كرد كه شامل سران حزبی هم باشد. خلخالی درجواب گفت: قبول نداریم. ما، عزالدین حسینی وقاسملو را به عنوان سران كرد نمی پذریم . مجاهدین نیز به همه جا خواهند رفت. جوان قطعنامه را ادامه داد :ماده۴ ـ تشكیل نشدن دادگاههای انقلابی در شهرمهاباد. خلخالی: ممكن نیست. دادگاه باید وظیفه خود را انجام دهد. ماده ۵ ـ آزادی برادران كورد كه در مهاباد دستگیر شده اند. خلخالی گفت: آنها كه ضد خلقی بوده اند، اگرتوبه كنند، مشمول عفو خواهند شد و آنهایی كه ازسران هستند حسابی دیگر دارند. ماده ۶ ـ عفو عدەای ازبرادران ارتشی كه در مهاباد خدمت می كردەاند و اكنون در پادگان ارومیه زندانی هستند. خلخالی: ابدا قبول نداریم وطبق مقررات ارتش با آنهار فتار می شود. تا ارتشی ها بفهمند وقتی از مردم حقوق می گیرند باید به نفع مردم خدمت كنند. ماده۷ ـ از اعدام برادران كورد ارتشی در سنندج جلوگیری شود. خلخالی پاسخ داد: این خواست ممكن نیست وشما نباید این حرفها را بزنید.زیرا شما اینجا نشسته اید واگرمسئله ای باشد، آنها مطرح خواهند كرد. روزنامه اطلاعات در ادامه این گزارش می نویسد: جوانی كه این قطعنامه رامی خواند گفت: پاسخ مثبت این هفت ماده را باید ظرف ۴۸ ساعت از رادیو وتلویزیون بدهید. خلخالی گفت: پاسخ ها را همین الان داده ام و دیگر احتیاج به ۴۸ ساعت مهلت نیست. ضمنا باید بگویم تظاهرات قدغن است. ارتش وپاسداران همه جاهستند.!!!*

48 ـ روزنامه اطلاعات ۱۸ شهریور ماه ۱۳۵۸ ش . ص. ۱و۲ ( 9 سپتامبر 1979 م . )

این نمونەای از مقاومت انقلابی مردم كردستان است كه در شدیدترین شرایط خفقان و تهدیدهای نظامی روحیه خلق ما را در مقابل دشمنان و اشغالگر آن تسلیم نخواهد ساخت. درهمین روز یعنی بعدازظهر پنجشنبه ۱۵ شهریور ماه ستونهای نظامی ارتشیان وپاسداران و نیروی هوایی وزمینی لشكرسنندج ، تكاورهای نیروی دریایی وهوایی شیراز به فرماندهی چمران، شهر سردشت را كه تقریبا خالی ازسكنه بود، بعد ازمقاومتی كوتاه، تسخیر كردند. درحالیكه نیروهای مختلف مردم درشهرهای ایران بویژه شهر تهران خود را برای سالگرد ۱۷ شهریورـ جمعه خونین میدان ژاله ـ آماده می كردند . هیئت حاكمه ایران به فرمان خمینی، مهندس بازرگان نخست وزیر ایران را به همراه صباغیان وزیركشور و تیمسار شاكر ڕئیس ستاد مشترك ارتش و د.حقگو استاندار آذربایجان غربی به شهر مهاباد می فرستند، تا به اصطلاح پیام عفو امام را به مردم كردستان برساند. آنها قبل ازظهرروز جمعه ۱۶ .۶ .۵۸ ـ ۷سپتامبر۷۹ ـ در مهاباد از جانب گروهی كه ملا كریم شاركندی هم درمیان آنها بود مورد استقبال قرارگرفتند. هاشم صباغیان درباره این مسافرت چنین می نویسد: «ارتش گفت كه امنیت را تامین میكنم وهلی كوپترنخست وزیر را از پائین تربه وسیله هلی كوپتركبری اسكورت می كنند، جون كبری را در ارتفاع پائین نمی توانند بزنند. از ارومیه با هلی كوپتر مهندس بازرگان به مهاباد آمدیم . حضور مهندس بازرگان خیلی اثربخش بود.... پس ازمجموعه مطالعاتی كه ما انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم برخورد با كردها هم باید با قدرت باشد هم بارحمت.»

*49 ـ نشریه چشم انداز ویژه كردستان ص.۵۷ چه عجبا كدام رحمت وعنایت !!! جنگ افروزان

 

ادامە دارد ....................

 

 

08:47 - 17/8/2020 بروز شده است.

پربازدیدترین